Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcopolo
Hej!

Jag kan börja med att säga att jag aldrig har ägt någon Volvo trots ca trettio bilar på mitt samvete. Volvo har dock alltid legat mig varmt om hjärtat. Är lite inne på att införskaffa en S60 från -10 och framåt. Kommer aldrig köpa nåt annat än en bensinare så skulle vilja höra lite om motorerna. Antar att det är gamla ärva Ford-motorer som gäller? Vilken ska man satsa på? Behöver inte något effektmonster utan ska gärna gå snålt men samtidigt inte alltför trött. Är allihopa flexifuel-motorer som man också kan tanka etanol i? I så fall vet jag att serviceintervallen är väldigt låga vilket inte lockar mig alls. Har motorerna kamkedja eller rem, vad är i så fall intervallen för byte? Hur är automatlådorna jämfört med de manuella? Vad kan man räkna med för förbrukning hos de olika motorerna? Många frågor, men kan ni besvara något så vore jag tacksam då alla tester med S60 verkar fokusera på dieselmotorer. Tack på förhand! :D
av llesrof
Och jag kan börja med att säga att du skriver i fel forumsdel. Du skulle nog in i forumsdelen under denna. Där behandlas bland annat den årsmodell du syftar på. Du får bättre hjälp där eftersom det är där de som kör dessa modeller håller till :D

Välkommen hit förresten.
Det är bara T4F som är etanolare och den ska ha service vid var 1500mil medan T3 & T4 vid 3000 mil.

T3 /T4 verkar många på forumet va nöjda med relativt pigg och drar lite. :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
T4F har service var 3000 mil som en vanlig T4, med ett extra oljebyte vid 1500 mil.
Ingen av T-motorerna har kamrem, alla har kamkedja och har högtrycks direktinsprutning. T3 och T4/F är 1,6L och T5 är 2,0L. Jag har en T4F automat, är helnöjd. Kör bara e85, dragit i snitt kanske 1,1-1,2.
Användarvisningsbild
av SvenB
TommyP86 skrev:T4F har service var 3000 mil som en vanlig T4, med ett extra oljebyte vid 1500 mil.
Helt rätt. Jag tänker på det varje gång jag läser att flexifuelmotorerna har så kort serviceintervall. Det är ju samma som motsvarande bensinversion, men med som du skriver "Ett extra oljebyte", mitt emellan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Service=2500
Oljebyte=1200

I mitt fall är oljebytet ingen extrakostnad, jag hade gjort det även på en T4 (själv dock, för halva priset)

När TS skriver att han vill ha en som går snålt men knte alltför trött; tydligen är manuella T4/F rätt trötta iom att det är en liten motor. Kan tro på detta, automaten växlar ner snabbt vid gaspådrag etc. i början var det lite ovant, men nu är det som vilken annan bil som helst. En bieffekt är att den går väldigt mjukt, inga motorvibrationer etc.
av s6025t
Jag tycker att det är tvärtom att T4 med automat är otroligt seg powershift lådan från Ford är väl inte den mest avancerade o tar lite tid på sig att växla iofs går det mjukt o fint
Det skiljer 1,2 sekunder 0-100 till den manuella växellådans fördel 8,7 sek mot 9,9 sek det är rätt mycket modernare dubbelkopplingslådor typ VW:s DSG är ofta lika snabba eller snabbare än manuella växellådor även Volvos nya 8stegade automat i D4 är lika snabb 8,6sek 0-100 både som automat o 6växlad manuell
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]