Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Satt och diskuterade biltillverkning med en bekant och frågan dök upp om hur länga det tar att tillverka en bil. Givetvis olika beroende på märke. Någon som har information om hur länge det tar att tillverka ex en Volvo, låt oss säga en V60, dvs snitt-tid? Dvs från plåtrulle till färdigbyggd ut till en parkering :)

Vore intressant att veta!
av robeks
Har för mig att det står en snitt tid för att bygga en volvo i mailet man får från Volvo då den påbörjas.
av knappen11
robeks skrev:Har för mig att det står en snitt tid för att bygga en volvo i mailet man får från Volvo då den påbörjas.
Min S60 T5 tog enligt mailet 50 timmar. Så det är lång tid från order till man får den för att bara ta 50 timmar att bygga :shock:
Användarvisningsbild
av volvobrasse
knappen11 skrev:
robeks skrev:Har för mig att det står en snitt tid för att bygga en volvo i mailet man får från Volvo då den påbörjas.
Min S60 T5 tog enligt mailet 50 timmar. Så det är lång tid från order till man får den för att bara ta 50 timmar att bygga :shock:
Men över en arbetsvecka för en enda bil kan ju aldrig stämma!? :)
Användarvisningsbild
av Funk
På fabrikens rundtur sägs det ca. femtio timmar från "färdigpressad plåt till färdig bil"

/Thomas
av dst02
volvobrasse skrev:
knappen11 skrev:
Men över en arbetsvecka för en enda bil kan ju aldrig stämma!? :)
Varje montör lägger ca 1 minut per bil oavsett modell, men eftersom det byggs på löpande band så bygger alltså varje montör ca 350-400 bilar per skift (arbetsdag). Det är en ganska lång process innan varje bil rullar ut leveransklar på gården för transport till ÅF/kund. Får du en leveranstid på kanske 6 veckor är kanske 4 av dom kötid innan din bil kan börja byggas då beställningar från flera marknader sker till samma fabrik såsom hela europa,usa, asien mm. 1 vecka av 6 kanske behövs för leverans och logistik samt någon dag hos ÅF för att ställa iordning bilen till kund ( skyddsplast ute och inne,funktionskontroller,registrering,påställning mm)

Andra faktorer som helgdagar,klämdagar,eventuella stopp i flödet i fabriken mm kan dra ut ytterligare på tiden.
Användarvisningsbild
av Perra83
Rätt kul att se hur dom jobbar med bilarna och banan som bilen åker på i fabriken. Var och kollade i fabriken för ett par år sedan. Ca 10år sedan ja kollade på lastbilsfabriken. Mycket intressant.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Någon som vet vad min Volvos leveransvecka betyder? Är det leverans till slutkund, eller är det leverans till ÅF? Det har jag aldrig riktigt fattat :)
Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]

Har ingen M10 bult att testa magiska tricket m[…]

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]