NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Har ett par frågor om vår V50 1.8f 2009 som jag hoppas kunna få svar på hyfsat snabbt genom er.

Någon som vet om det ska sitta ett skydd över ODB-kontakten eller den sitter helt oskyddad?
Någon som råkat ut för att det ligger olja/oljerester ovanpå växellådan (vid "hammaren" som jag tror är växellänkaget)?
Vitt gegg i locket till expansionskärlet, något man ska oroa sig för?
Hur högt/långt ska man behöva dra handbromsen om den är rätt justerad?
Var sitter kupéfiltret och hur jobbigt är det att kontrollera/byta?
Användarvisningsbild
av P210
Någon som vet om det ska sitta ett skydd över ODB-kontakten eller den sitter helt oskyddad?
- Sitter inget lock där.
Någon som råkat ut för att det ligger olja/oljerester ovanpå växellådan (vid "hammaren" som jag tror är växellänkaget)?
- Inget jag hört talas om - någon med samma motor som du kanske har bättre koll - Grillchips?
Vitt gegg i locket till expansionskärlet, något man ska oroa sig för?
- Behöver inte betyda vatten i oljan, vid mycket kortkörning kan det bildas kondens i vevhuset.
Hur högt/långt ska man behöva dra handbromsen om den är rätt justerad?
- ca 3/4 av slaget.
Var sitter kupéfiltret och hur jobbigt är det att kontrollera/byta?
Ovanför pedalerna, verkar lite meckigt att byta;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=44228
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kupefilter
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag kan titta imorrn om jag har något oljespill där. Jag hade problem med ventilkåpspackningen som läckte så det drällde olja kring tändspolarna.
Användarvisningsbild
av Dede
Övriga motorn ser ren ut och kunde inte se olja kring tändspolar e.t.c.. Detta ligger runt axelgenomföringen till växellådan.

Kan det vita i expansionskärlet vara något annat (fett man satt dit av en anledning e.t.c.)?
Bilen har i vår ägo till 90% gått >30km varje gång. Tidigare ägare hade också mest kört långkörningar.

Vad menas med 3/4 av slaget? Känns som vi får dra vår spak halvvägs till baksätet innan den börjar gå trögt/ta stopp.

Hmm. Verkade inte helt enkelt med kupéfiltret. Tänkte mest kolla om det är bytt.
Har lite misstankar om att de har utfört en snikservice då det tog väldigt lång tid att få fram ett serviceprotokoll, ett flertal lampor som inte fungerade (ej sönder då kontaktstycket var ärgat), missat oljan iovanpå motorn (kontroll av täthet/läckage motor) e.t.c.
av dieselputte
Här har du en video som beskriver byte av kupéfiltret.

Parkeringsbromsen (handbroms har man på cykeln :wink: ) skall man väl dra 5 hack innan den tar fullt. Vanligt med kärvande mekanism vid vänstra bakre bromsoket som resulterar i slapp bromsspak. Man löser inte problemet genom att enbart spänna vajern vid spaken. Kärvar mekanismen funkar inte självjusteringens återgång helt hundra och då brukar beläggen ligga emot vid körning och slits då fort ut + skivan blir överhettad.

Prova att rengöra och motionera parkeringsbromsens hävarm vid oket många gånger och dra sedan kraftigt i spaken ett 20-tal gånger så borde det bli bättre.

Men tar den bra vid 5e hack så är den bra.
Användarvisningsbild
av P210
Vad menas med 3/4 av slaget? Känns som vi får dra vår spak halvvägs till baksätet innan den börjar gå trögt/ta stopp.
Om din spak tar halvväg använder du 50% av slaget, 3/4 (=tre fjärdedelar) innehär att du använder 75% av rörelsen mot baksätet.
Vissa besiktningensmän brukar anmärka på "dålig rörelsereserv" om de tycker att spaken tar alldeles för högt upp, typ när 95% av rörelsen används.

Har en Honda Accord som är konstruerad utan "rörelsereserv" d.v.s att spaken går alltid fullt slag ett stopp när handbromsen aktiveras och dold mekanik ser till att bromsen alltid är rätt justerad vilket alltid leder till diskussioner på Bilprovningen..
Användarvisningsbild
av ThomasT
Dede skrev:Vad menas med 3/4 av slaget? Känns som vi får dra vår spak halvvägs till baksätet innan den börjar gå trögt/ta stopp.
Om inte bromsbeläggen bak är helt slut så kan handbromsen justeras väldigt enkelt inifrån förarplats. I mittfacket i botten brevid handbromsen finns en liten lucka du kan pilla bort, och där finns en justerskruv som man enkelt justerar med en hylsnyckel.

.
Användarvisningsbild
av Dede
Jobbar handbromsen mot de vanliga beläggen eller som till V70 med separata belägg?
Beläggen runt om är helt nya.

Ingen mer som kan tänkas ha en idé om vad det vita i expansionskärlet kan vara?
Eller någon som vet om det kan finnas en "naturlig" orsak till att det ligger olja ovanpå växellåda?
Användarvisningsbild
av Dede
Låter ju inte skoj. Får nog bli att kontakta återförsäljaren så får de titta på det.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]