Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hundfoder
#916115
Har som sagt en -88a med LH2.2 som är lite kinkig.
Kollade först att gnista fanns, vilket det gjorde. Sen om pumpen gick men det gjorde den inte, kopplade den direkt på batteri så gick den.
Kände på bränslepumpsrelät att det inte drog så jag kollade hallgivaren här om dan och den fungerade så tänkte att det skulle vara någon av styrboxarna.
Har efter det mätt allt möjligt med multimeter men inte riktigt kommit fram till något så fick för mig att kolla igen att jag fortfarande hade gnista men det hade jag inte. Kollade hallgivaren igen och med kontakten ute är jord och + bra och 5 volt på mittenkabeln men när jag sätter i kontakten och drar runt motorn är det bara 0 volt på mittenkabeln. Har hallgivaren gått sönder medans bilen har stått? Märkte även att det sprakade om tändspolen när jag rörde i kontakten på fördelaren, varför?

Alla tips mottages, tack på förhand!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#919226
Låter som ett spänningsfall när du ansluter kontakten vilket innebär att du måste kolla kontaktpunkter och rengöra dom då det mycket väl kan vara ärgat på kontaktpunkterna. Kan även vara att det är en kortslutning. Ett råd när man tar ur och sätter dit kontakter är att, som i detta fall, stänga av tändningen innan man tar ur respektive ansluter kontakten.

Mvh GK
av hundfoder
#920666
gnestakalle skrev:Låter som ett spänningsfall när du ansluter kontakten vilket innebär att du måste kolla kontaktpunkter och rengöra dom då det mycket väl kan vara ärgat på kontaktpunkterna. Kan även vara att det är en kortslutning. Ett råd när man tar ur och sätter dit kontakter är att, som i detta fall, stänga av tändningen innan man tar ur respektive ansluter kontakten.

Mvh GK
Jag har alltid haft tändningen av utom under själva mätningen.
Kontakten på fördelaren ser inte ut att vara något fel på, däremot ser jag nu i Haynes att man inte får ta ut kontakten till tändenheten för att "anslutningen har speciella kontakthylsor som skadas vid demontering." Men jag har ju 12v, 5v och jord fram till fördelarkontakten som kommer från tändenheten så jag antar att den har klarat sig?

Hur gör jag för att ta loss hallgivaren för att byta? Finns ingen låsring eller nåt.
Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o gö[…]

Sitter säkring under ratten till sirenen, n&a[…]

Generator V50 T5 2.5 - 05

Om lagren är slut brukar även slä[…]