Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,
Haft bilen inne på service idag, då vi haft ett knarr-ljud fram vid fullt rattutslag. Tydligen enligt verkstan så ska detta bero på bakvagnsbussningar och att ljudet ska fortplanta sig fram genom chassit till fronten så att det "låter" därifrån.

Men det känns bara väldigt konstigt att det ska knarra fram då, vid fullt rattutslag och stillastående eller rörelse, spelar ingen roll.

Knarr i bakvagn på vänster sida, där man tydligen hittat "felet" kan jag hålla med om, dock låter det därifrån när man kör över småhål eller liknande i låg hastighet. Då hör man faktiskt att det gnikar/knarrar från vänster bak.

Men, på servicerapporten står det även att stabilisatorstag HF/VF är det glapp i, kan det vara felet kanske? Har även läst att den skulle kunna vara rattstångens lagring, plast som gnider mot varann och ljud uppstår. Fast ljudet känns mer som om det kommer utifrån, än inne i bilen.
Anledning till att jag frågar om det kan vara problemet med ljudet vid fullt rattutslag är därför att verkstan sa att ljudet kommer från bakvagnen vid fullt rattutslag.

Har försökt lyssna på videos på nätet hur det låter när drivknutarna låter och det verkar inte vara sådant ljud.

En annan fråga, som tydligen enligt verkstan ska vara katalysatorn. När bilen är kall så har vi ett metalliskt grymtande/brummande som försvinner när bilen blir varm förstås, men även när man gasar på medan bilen är kall. Kan det vara katalysatorn som spökar då? Tydligen var flexröret slitet också, kan det ha något med det att göra också?
av rid54
En dålig katalysator låter ju inte om det inte är helt löst inuti, men det borde inte försvinna av värmen. Däremot kan ju ett dåligt flexrör skapa "skrammel" som dämpas när avgassystemet blir varmt.

ang "knarrandet": Det låter alltså vid fullt utslag även vid stilastående? Låter det bara när ratten faktiskt vrids, eller när du håller den mot ändläget?
rid54
Det var spännande om flexröret! Då kanske det är så enkelt att det är det som skrammlar när man har en kall bil, det verkar inte vara alltför svårt eller dyrt att byta heller?! :)

Knarrandet kommer bara när man just vrider till ändlägena, när man rullar i ändlägena så låter det ingenting. Mer än motorn i sig då förstås ;) men nej, inte mer av knarrandet iaf.

Henke855
Aha, så det finns sådant också. Vad jag vet, och hur de ser ut så tror jag inte de är bytt på en.. ja kanske.. möjligen, runt 20 år :roll: Skämtåsido, har ingen information om att de ska vara bytta. Om det skulle vara det som är fel, så kan det inte vara så farligt iaf!?
För information så har det aldrig låtit så tidigare vid fullt rattutslag, inte vad vi lagt märke till. Kanske vi som blivit mer lyhörda med tanke på att vi kommit på mer fel på bilen sen vi köpte den? :)

Kanske ska försöka spela in ljudet förresten, se om ni kan höra vad felet är. Ska se om vi hittar en bra position att stå på så bara det ljudet kommer fram och inte en massa skit under däcken ;)
av rid54
Kolla servooljans nivå.

Detta me flexröret kan jag inte veta med säkerhet på din bil; jag hade ett sådant fenomen och det var ju formförändringarna i avgasröret när det hettades upp som gjorde skillnaden (så det blev tyst efter en stund).

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]