Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Hoppas att ngn kan svara på mina frågor tack.

Jag har en jätte fin Volvo s80 t6 -00 automat tripptronic som gick mycket bra innan jag tvättade framdelen på motorn. Om ni kan tänka er mellan kylaren och själva motorn. Efter det körde jag bilen ca tio min så plötsligt kom meddelandet ( växellåda service omgående ). Jag stannade bilen en stund sedan startade jag dem och märkte att ngt är fel på växlarna. Bilen växlar inte alls som förr halv timma sen. Jag körde bilen till en verkstad och kollade om olja fans i lådan och det saknades mkt olja enligt han. Verkstaden köpte 4 l olja från Biltema och hällde hela 4 l i v-lådan. Sedan kontrollerade vi om oljenivån är där det ska vara, men det är ca2 cm mer visar oljestickan än det ska vara.
Jag raderade bort meddelande men kom tillbaka.

Den växlar bra från 1 till 2an och 3an och 4 när den är kall. Så fort den blir ngt varm vill växeln 3 inte växla. men det fastnar på växel 3 och växlar varken ner eller upp. När jag stannar bilen still är den oftast på växel 3 men så fort jag startar om bilen släpper den 3ans växeln och börjar från ett igen. Triptroniken funkar ibland och ibland inget händer när jag växlar, den går då bara på 3an
när den är kall eller när jag startar om bilen
sedan blir den sämre på att växla speciellt växel 3an. Ofta fastnar växel 3 fast och inte vill byta till ngt annan växel varken 4 el 2. när jag stannar bilen still är den fortfarande på växel 3. Så fort jag startar bilen om försvinner växel 3 och blir från ett igen men fastnar ibland igen. Det är v 3 som
Jävlas mest.

Vad är lösningen?
Kan det vara givare som fått vatten i sig?
Tack till er som vet lösningen svarar tack.

Mvh ledsna främlingen
säker på att inte W-läget är aktiverat, den ska då starta/stanna på 3:e.

antagligen fukt i det elektriska......
eller kanske i en solenoid-kontakt.....

T6....00....är inte de GM's 4-stegade låda?
vad hällde ni i för olja?
Heatseeker skrev:Byt olja snarast.... Du ska endast ha volvos olja i bilen, och definitivt inte blanda! Volvos nyare automater ör kända för att vara känsliga!
ööööö?????
det är väl fortfarande GM's 4-stegade låda och inte någon ny Aisin AW, alltså ingen "volvo olja" som ska i.
Vilken standard som oljan måste uppfylla vet jag inte, men rent generellt brukar GM's lådor kräva ATF DX(dexron) III eller högre.
jag hade börjat med blåsa rent alla kontakter ev ha de lösa över natten så de får torka ur.
Märklig verkstad som åkte köpte olja på biltema... saknades det 4 liter innan borde lådan uppfört sig konstigt redan innan tvätten.
2 cm för mycet på stickan är inte så bra. Åk tillbaka och be de tappa ur så det blir rätt nivå

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]