Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har XC70 -03.

Avgassystemet börjar sjunga på sista versen. Den främre ljuddämparen vid katalysatorn är tillbucklad, rostig och skadad.
Den bakre rostangripen.
För en tid sedan började "hårtussar" komma ur röret vilket jag antar är isolering från bakre (?) ljuddämparen.

Hur som.

Jag fick prisuppgift från en Volvoverkstad på lite olika jobb som behövde göras, däribland avgasrör.
De skrev halvsats (främre och bakre) först, sedan skrev de halvsats bakre och har haft lite olika nomenklatur i mail och prisuppgifter.
När bilen nu varit inne på verksstad så konstaterade jag att det bara var bakre som var bytt, samtidigt som jag antog att de skulle ha bytt både främre och bakre.
Tråkigt när det blir så.

Så:

*När man pratar om halvsats för XC70, hur stor del av avgasröret är det då egentligen? Räknas främre ljuddämparen in i det?

*Nu är bakre ljuddämpardelen helt ny. Främre ljuddämparen är bytesbehov på. Kan den främre skicka ut hårtussar eller annat som skadar den nya bakre ljuddämparen?
av 780xlt
ok, tack för svar.
Precis som jag misstänkte.

Skadar det något att köra med trasig främre, oklar status på innanmäte samtidigt som det är helt ny bakre ljuddämp ?
Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]