Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vindspel
Hej alla duktiga människor här inne. (Märkte ni fjäsket). :oops:
Jag har ett problem med min nyköpta 850- 92, Jag får ingen värme i kupen, upptäckte också att det var blött på golvet, både förarsida och passagerarsida, här kollat nivån på kylarvätskan och den ligger bra, sen är det inget riktigt utblås heller, satte upp den på högsta hastighet men inte blåste det så jätte mycket som det lät. Så nu ber jag er att hjälpa mig en okunnig tant som jag. Snälla.. :roll:
Användarvisningsbild
av ketto
Verkar som om ditt värmepaket har gett upp, då blir de blött på golvet!
Den sitter bakom panelen där stereon sitter!
Användarvisningsbild
av vindspel
Hur går man till väga för att fixa det? Vad kostar det ungefär?
Användarvisningsbild
av ketto
ja, du, hur man byter vet ja inte tyvärr, nästan så man väntar att de ska börja läcka på min! Eftersom dom flesta råkar ut för de mer eller mindre!

Prisuppgift vet ja ej tyvärr!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det går att byta om man är lite händig... Lossa golvmattorna på båda sidor om mittkonsollen, samt konsollen mellan sätena. Sen ska du se värmepaketet, det ska vara 4 skruvar om jag inte missminner mig. När dom är loss, dra paketet utåt (bakåt i bilen) för att få loss det från rören.

Jag har bytt en gång på en -96'a, men det var ett tag sen.. Det gick rätt enkelt, men ta min beskrivning med en nypa salt eftersom mitt minne tyvärr är av det mindre hållbara slaget.
av blomman
Du tar bort mattorna,lossar plasten som kommer fram mot mitt konsollen vid golvet.Gör det på båda sidor.Tror även du får ta bort under ratten och handskfacket.Sedan ser du en vit behållare,sitter hmmm 2 skruv på varje sida som ska lossas sedan en vid rören som sitter under.När det är gjort så är underdelen klar att tas bort.Sedan paketet som sitter inuti ska nu dras ner och tasbort jävligt trångt men det går.Kostar ca:500 på skroten (tar ca:1 timme) om man ej gjort det förut, demontering och montering
Lycka till
Användarvisningsbild
av vindspel
Tack för svaren. Jag hittade en slang bakom mittkonsollen som var loss satte dit den så nu blir det inte blött på golvet, men jag får ingen värme och fläkten låter mer än vad den blåser, låter lite som att det bara blåser bakom panelen.
av blomman
Hmm du såg inget till fläkten som lossnat när du var bakom typ "luftrör"?
Ang värmen så kan du eventuellt ha luft i värmepaketet.Starta bilen slå på full värme,ha så en stund.Stäng av öppna försiktigt expansionkärlet och full på vatten andvänd handskar och långärmat.Klämm även på kyl slangar,starta och kolla om värmen har kommit.Kolla även termostaten kan behövas en ny.
av TheMeatLoaf
vindspel skrev:Tack för svaren. Jag hittade en slang bakom mittkonsollen som var loss satte dit den så nu blir det inte blött på golvet, men jag får ingen värme och fläkten låter mer än vad den blåser, låter lite som att det bara blåser bakom panelen.
Detta hjälp nog inte fast du kanske redan har hittat felet. Men slangen du hitta som va lös är bara en dräneringsslang. Dvs som ska leda ut överflödet av fukt och vätska. Håller nälmligen på att fixa min värme själv. I mitt fall var både snabbkopplingen mellan torpedvägg, och värmepakete paj. DRYGT :(
Användarvisningsbild
av vindspel
Hej alla!

Nu har jag haft bilen inne på verkstad för att fixa värmen. Ni kan tro att dom bara gapade, hela värmepaketet var bortslitet, ja bortslitet inte bort skruvat. :roll: Ja,ja tur att det finns bilskrotar. Så nu har jag värme i min bil.
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]