Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

körde en sväng med bilen idag, stannade vid vägen för jag skulle skicka ett sms; märkte hur bilen vibrerade lite när jag hade den i P-läget (har automat-versionen), efter ett tag kändes det i ratten att bilen började vibrera lite till. Efter ett litet tag stillastående körde jag, väg på motorn skakade lite lätt igen, men så snart jag kom upp i hastighet var det knappt kännbart.

Efter en stund undrade jag om det kanske behövdes lite olja. Stannade bilen helt fyllde på lite olja. Sedan när jag tände igen så duk motor-ikonen upp och jag kollade i manualen att det stod att det var: "fel på avgasreningssystemet".

Jag bytte ut hela avgassystemet för ca. 5 år sedan till ett helt nytt, och bilen har funkat perfekt; den har i stort sett varit felfri under alla år jag kört den.

Finns det något vanligt förekommande fel på avgasreningssystemet jag borde vara medveten om innan jag kontaktar min mekaniker, och borde inte ett sådant avgassystem "hålla" i fler år?

Kan ett hål i avgassystemet få motorn att vibrera så?
jag tror dock inte ikonen enbart riktar sig till avgassystemet utan hela motorsystemet. IKON=FELKOD - Läs ut med Vida.
Min mekaniker hörde precis av sig och berättade ikonen visade "felkod på bränsletändsystemet". Det låter inte så kul. Vad kan detta vara för fel, någon som har en aning? Bara det inte är en dyr historia.

Jag vara nere vid bilen och försökte testa det här tricket som omnämns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41196

- men jag kunde inte avläsa någon felkod via det. Det funkade inte. Men nu märkte jag att ikonen för "lågt oljetryck" också var tänd. Kan det vara ett så enkelt problem som att bilen behöver olja? Kan för lite olja få en bils motor att vibrera på det sättet som jag beskrev ovan?
jobbar din mekaniker på söndagar???? :shock:

antingen knacksensor eller tändstift....
milktrucker skrev:jobbar din mekaniker på söndagar???? :shock:

antingen knacksensor eller tändstift....
Stackarn har semester nu, men var vänlig att svara på mina frågor, samma som jag ställde i min originalpost :)

Tackar för ditt svar. Tändstiftet behöver säkerligen bytas, det var ett tag sedan vad jag vet. Vad är en "knacksensors" huduvsakliga uppgift? Är det att kontrollera hur mycket bränsle som ska förbrukas?
Vojje skrev:Typ så tolkar jag din mekaniker. I vart fall verkar han inte klaga på kompressionen. Det är ju bra :D
Jag antar det :) Han jobbade typ på Bilia i tjugo år innan han öppnade egen verkstad. Det var även han som bytte hela avgassystemet för något år sedan när det ursprungliga hade rostat sönder på min bil. Han har nog sett- och hört talas om dessa slags fel många, många gånger. Som lekman på området med lite hum om vad allt handlar om, uppskattar man alltid tips och råd från de som kan mycket i ämnet. Alltid värdefullt att lära sig hur bilar funkar.
Igår hojtade bilen till att det behövdes extra motorolja, så jag hällde på så det räckte. Testade sen att starta bilen ett par minuter, men självfallet är motor-ikonen fortfarande kvar och jag tycker bilen vibrerar / skakar lite mer än dagen innan.

Frågan är om jag vågar köra drygt 2.5 mil till var min mekaniker har sin verkstad, eller köra till Bilias verkstad som ligger drygt 4 km bort. Tror ni det finns risk att bilen stannar på vägen?
Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]