Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Hej på er!
Mitt första inlägg på detta forum. Jag har sökt men inte hittat nåt passande (har kanske letat dåligt) så jag skriver en fråga:

Jag har en V70 -03 med 16500 mil på mätaren (fullservad) som jag har ägt i ett par veckor.
Jag var in på en Volvoverkstad bl.a för att se om det var några felkoder. Det var det inte men mekanikern tyckte växellådan gick lite trögt (vilket den gör framförallt när man ska i med backen) och föreslog en nedmontering och smörjning för det facila priset av 6800kr :shock: .
Vad jag undrar är om någon av er har haft detta "problem" och om det inte borde gå att åtgärda själv (vajrar, länkage etc). Det är samtidigt ett lätt klingande ljud alldeles vid växelspaken framförallt när man lägger i trean. Har inte velat ge mig på att riva än då jag är ny på modellen (855 förut) men att betala 6800 är inte att tänka på.
Tacksam för svar.
av Frigge
För att åtgärda ditt problem måste växellådan demonteras. Problemet ligger i att lamellen kärvar på växellådsaxeln.
av Motörhead
Ok! Är det någon stor skillnad i att demontera/montera lådan på min -03 mot lådan på 850 och äldre V70?
av Frigge
Motörhead skrev:Ok! Är det någon stor skillnad i att demontera/montera lådan på min -03 mot lådan på 850 och äldre V70?
Det är i stort detsamma.
av Motörhead
Tack så mycket för det. Jag känner en mek som har tagit ner många 850-lådor. Dock har han aldrig skruvat på en V70n. Han blir glad för det svaret (och jag också).
Användarvisningsbild
av henka35
Mycket vanligt problem.... Nästan alla V70 har det.
Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]