Ja då har jag ingen aning om vad du har för blockmodell..
Alla dom vitblockare jag byggt har haft en vanlig ventil sittandes som är till att driva upp oljetrycket med, den öppnar helt enkelt inte förräns vid ett specat tryck och därmed är trycket satt, den tjänstgör också som backventill för pickupen. Sen har vi en överströmningsventill i filtret med. Regulatorn är längst upp på pumpen.
Sen har i alla fall alla jag känner till haft 5 kolvkylningsmunstycken som är fjäderbelastade med backventiler där var och en öppnar för sej. Dom öppnar ENDAST när oljetrycket är någonstans över 3kilo för att klara motorn om nu oljetrycket av någon anledning är lågt, till dom 5 går det 3 kanaler i blocket. Skulle munstyckena öppna tidigare så skulle trycket sjunka i nederdelen av blocket för att inte tala om det som skulle utebli ovanför. Man kan inte öppna munstyckena förräns det finns tillräckligt flöde helt enkelt.
Vad du hör eller inte hör i ditt oljestickshål kan jag inte säga är rätt eller fel. Helt klart är att du bara kan höra vevhuset som i sin tur inte har ett dugg med dina oljekanaler att göra. Din ramlagerkanal går i bultförbandet på framsidan av motorblocket. Oljan i den kanalen hör du inget av mitt i alltihopa.
Gamla kylningen. Dom jag jobbat med har bara förändrats på så sätt att oljekylningen förändrats utåt. Dvs man införde våfflan på tråget istället för slangarna fram till kylaren. Ioförsej har jag också jobbat med turbomotorer UTAN kolvkylningen.
Ramlagerkanalen som är den första att få olja längst ner i bild. Det är i den oljetryckskontakten sitter.
Hål för kolvkylningen som inte finns i alla block..

Munstycken och ventiler på plats.
Bild där jag monterat ihop kolvkylningen (luckorna är på plats) och även monterat ett nyare tråg för bättre oljekylning.