Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kombirejsarn
Hej har en b5244t som beter sig lite skoj med oljetrycket när man stängt av den, precis som om oljan rinner tillbaka ur oljekanalerna. Har kollat trycket kall och varm och det är helt ok. Men stänger man av den varm som kall och låter den stå en stund typ timme. så tar det nån sekund innan oljelampan slocknar . Men väntar man typ 15-20 min så slocknar lampan direkt. Är inne på om kolvkylningsventilen läcker ut oljan så den försvinner ifrån toppen eller sitter det nån backventil i tråget som brukar spöka. ? Är ju insatsfilter på b5244t
av *pettson*
Olja rinner aĺltid ur motorn över tid. Backventilen är för att det ska stå olja i oljekanalen över filtret, men det är inte tätt i evighet.
kolvkylning ja.. vilken av dom 5 misstänker du? Och är du insatt i hur dom fungerar?
När en står öppen har du i princip inget oljetryck i motorn utom på fullgas.
Låter som om du försöker finna nåt problem som inte existerar. Det du nämnt är normalt.
Skäm bort din bil o köp en ny oljetryckskontakt istället som en investering för framtiden.
av kombirejsarn
Hej är så pass insatt att det sitter en ventil i framkant på blocket som öppnar när trycket kommer upp på rätt nivå. Alltså en ventil till alla 5 munstycken. Dom första motorerna hade en käggla av plast som sprack i ventilen som sedan byttes ut mot en metallkula. Som är lite skottsäkrare.
Klart att oljan rinner ur kanalerna efter en tid men i det här fallet beter den sig nästan som om man skulle starta den med tomt filter varje gång den stått en stund.
Har inte haft bort tråget och kollat men om oljan är som ny till färgen efter en 200 mil så borde det inte va nämnvärt mycke oljeslam och koks i botten.
Det jag lagt märke till är att när man startar den kall så är det ett fräsande ljud ifrån oljestickans rör om man lyfter den . Alltså inget nämnvärt övertryck . Fräsandet försvinner sen när den blirvarm. Tanken är väl om kolvkylningen kan avge det ljudet om ventilen läcker eller öppnar förtidigt.
Visst kall olja skapar ju ett högre tryck så visst skulle det kunna nå nivån för öppning vid kall motor.
Rätta mig om jag har fel . Mvh Richard
av *pettson*
Ja då har jag ingen aning om vad du har för blockmodell..
Alla dom vitblockare jag byggt har haft en vanlig ventil sittandes som är till att driva upp oljetrycket med, den öppnar helt enkelt inte förräns vid ett specat tryck och därmed är trycket satt, den tjänstgör också som backventill för pickupen. Sen har vi en överströmningsventill i filtret med. Regulatorn är längst upp på pumpen.
Bild

Sen har i alla fall alla jag känner till haft 5 kolvkylningsmunstycken som är fjäderbelastade med backventiler där var och en öppnar för sej. Dom öppnar ENDAST när oljetrycket är någonstans över 3kilo för att klara motorn om nu oljetrycket av någon anledning är lågt, till dom 5 går det 3 kanaler i blocket. Skulle munstyckena öppna tidigare så skulle trycket sjunka i nederdelen av blocket för att inte tala om det som skulle utebli ovanför. Man kan inte öppna munstyckena förräns det finns tillräckligt flöde helt enkelt.

Vad du hör eller inte hör i ditt oljestickshål kan jag inte säga är rätt eller fel. Helt klart är att du bara kan höra vevhuset som i sin tur inte har ett dugg med dina oljekanaler att göra. Din ramlagerkanal går i bultförbandet på framsidan av motorblocket. Oljan i den kanalen hör du inget av mitt i alltihopa.

Gamla kylningen. Dom jag jobbat med har bara förändrats på så sätt att oljekylningen förändrats utåt. Dvs man införde våfflan på tråget istället för slangarna fram till kylaren. Ioförsej har jag också jobbat med turbomotorer UTAN kolvkylningen.
Bild

Ramlagerkanalen som är den första att få olja längst ner i bild. Det är i den oljetryckskontakten sitter.
Bild

Hål för kolvkylningen som inte finns i alla block..
Bild
Munstycken och ventiler på plats.
Bild

Bild där jag monterat ihop kolvkylningen (luckorna är på plats) och även monterat ett nyare tråg för bättre oljekylning.
Bild
av kombirejsarn
Tack.. ok ja det som förändrades ifrån b5254t till b5244t va bland annat att kolvkylningen flyttades in i blocket och våfflorna togs bort. Då munstyckena sitter iprincip som på gamla rödblockarna fast du har den fjäderbelastade ventilen sitter i framkant precis vid vattenpumpen som sköter alla munstycken.
Ska se om jag hittar nån bild på detta.
av kombirejsarn
här kommer det lite bilder på kolvoljekylingen.

så ser gamla B5254t ut med våfflorna vi pratade om.
Bild

och den lite nyare B5244t med inbyggd kolvkylning och en ventil nr6 på bilden som styr alla 5 munstycken.
Bild
av kombirejsarn
Då va det dags för en liten uppdatering i ämnet.
Har nu bytt kolvkylningsventilen och efter dess så har problemet med att det tar tid att bygga oljetryck i bland försvunnit helt.
min gissning är att ventilen kärvar i bland och förblir lite öppen och på så sätt släpper tillbaka olja och tömmer kanalerna .
Och därav tar det 2-3 sekunder att fylla dessa och bygga upp tryck.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]