Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Har fått en förfrågan från en bekant om hans XC90. Jag har funderat på det jag ska presentera men har inte någon direkt lösning. Så innan jag felsöker så behöver jag helt enkelt veta om där är ett problem alls.
Eller om det helt enkelt ska vara så.

Vi tar bilen först: XC90 7 sits, årsmodell 2004, 209hk bensin. Automat.
Symtom: Vid inbromsning från vanlig körning låt säga 90km, upplever han att bilen helt enkelt fortsätter att driva när han bromsar. Bilen blir helt enkelt tungbromsad. Han är införstådd med att bilen är tung och att den är 4hjulsdriven. Men tycker ändå att den så att säga är tungbromsad. Har provkört och tycker även jag att den möjligen verkar mer tungtrampad än min.

Jag har sett över hans bromsar. Skivorna så gott som nya runtom . Alla ok fungerar utmärkt. Belägg är volvo original runtom och inte heller där verkar finnas några problem.
Jag har sett över så vacuumpumpen fungerar som tänkt. Den håller vacuum och startar pumpen efter några pedaltryck.
Då finns egentligen bara alternativet att den helt enkelt driver när man bromsar (rent logiskt sett)om jag nu inte missat något?

Jag åker själv samma modell men upplever det inte riktigt så starkt så att säga. Jag tycker den är mer tungbromsad än 855:an men å andra sidan som sagt är den tyngre och så är det just en automat jag har också. Manuell och automat har aldrig känts lika vid inbromsning. (möjligen VAG då som har frikoppling av lådan vid inbromsning).
Jag har alltså ingen riktigt bra referens på det här. Här kommer ni in i bilden.

Hur upplever ni era? Känns det som om dom driver på vid inbromsning?
av llesrof
Kopplas inte fyrhjulsdriften ur när man bromsar?
Användarvisningsbild
av wissel
Känner inte igen det scenariot över huvud taget.
Känns ungefär detsamma som min tidigare V70 N.
Så nå´t lurt är det !
Jag behöver endast "andas" på bromspedalen så slutar han att driva.
av reverend
jag har en polare som bytte sin brake booster efter liknande problem. Den holl inte vacuum nar han tryckte pa pedalen och det var tydligen ett hyfsat vanligt problem...
av *pettson*
llesrof skrev:Kopplas inte fyrhjulsdriften ur när man bromsar?
Vad jag vet så är bilen 2 hjulsdriven tills man på något sätt slirar till, då griper haldex in och gör den 4 hjulsdriven.
Jag har försökt att provocera fram det idag när jag pendlat i hans bil.
Jag märkte faktiskt att det trots att jag bromsar lätt eller hårt, känns som bilen inte slutar driva på alltid.
Men det uppstår inte jämt och jag kan inte knyta det till nåt speciellt.

Exempel: 70 km/ bromsar in sent för en kommande rondell. Pedaltrycket är fullt normalt men bilen bromsar inte nämnvärt. Får trycka riktigt hårt på pedalen för att bromsa ner. Känner då också svagt att bilen växlar ner sen plötsligt bromsar jag överdrivet hårt istället. Precis som den inte slutar driva först och sen släpper.

Samma känsla som att ha bromsbelägg som måste värmas för att ta bra. Du trycker konstant utan att nåt speciellt händer och sen är tempen uppe och du bromsar hårdare än nödvändigt.

Ja skumt är det. Får sätta mej o se hur lådan styrs. Vad den tar för insignaler vid broms.
Användarvisningsbild
av svergie2
*pettson* skrev:
llesrof skrev:Kopplas inte fyrhjulsdriften ur när man bromsar?
Vad jag vet så är bilen 2 hjulsdriven tills man på något sätt slirar till, då griper haldex in och gör den 4 hjulsdriven.
Jag har försökt att provocera fram det idag när jag pendlat i hans bil.
Jag märkte faktiskt att det trots att jag bromsar lätt eller hårt, känns som bilen inte slutar driva på alltid.
Men det uppstår inte jämt och jag kan inte knyta det till nåt speciellt.

Exempel: 70 km/ bromsar in sent för en kommande rondell. Pedaltrycket är fullt normalt men bilen bromsar inte nämnvärt. Får trycka riktigt hårt på pedalen för att bromsa ner. Känner då också svagt att bilen växlar ner sen plötsligt bromsar jag överdrivet hårt istället. Precis som den inte slutar driva först och sen släpper.

Samma känsla som att ha bromsbelägg som måste värmas för att ta bra. Du trycker konstant utan att nåt speciellt händer och sen är tempen uppe och du bromsar hårdare än nödvändigt.

Ja skumt är det. Får sätta mej o se hur lådan styrs. Vad den tar för insignaler vid broms.
Är väl alltid 5% av kraften på bakhjulen?
av M52TU
Vad händer om du petar i N och testar samma sak. För att utesluta bråkande låda alltså.
av *pettson*
M52TU skrev:Vad händer om du petar i N och testar samma sak. För att utesluta bråkande låda alltså.
Ingen dum ide alls. Lätt att se om det är drivning eller inte då. Ska testas.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
wissel skrev: Jag behöver endast "andas" på bromspedalen så slutar han att driva.
Är du så kort eller hur gör du? :lol:
av *pettson*
Sådär. Provat den bilen igen och petat i neutral vid inbromsning. Men det känns likadant. Så drivning kan vi räkna bort. Då finns det inte mycket kvar. Det skulle vara att frambromsarna tar för lite av någon anledning. På så sätt får bakbromsarna får jobba hårt istället.
Hmm.. trots att dom känns normala att bromsa med så får jag nog testa att lufta dom fram.
Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kolla in detta

Säger inte emot :-D Tveksam till att fö[…]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]