Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har en traktor,Krabat 59 med 6 volt och det hade varit bra att kunna ladda telefonen när man kör.
Provade att koppla in laddaren jag har i bilen provisoriskt för att se vad som händer.

Och dioden på laddaren tändes och lyste som den brukar. Kopplade in telefonen och den laddade,men kan den ta skada av detta? Laddaren ger 5 volt utspänning så det ska inte kunna hända något tycker jag
av Rådlös
Du skriver att laddaren ger 5 volt utspänning. Gör den det även om du kör på bilens 12 volt? I så fall torde det inte vara något problem. Möjligen, men jag vet inte, kan det kanske ta längre tid att ladda upp batteriet till fullt jämförbart med bilen.
av xxargs
6 Volt är lite liten spänningsmarginal för att en enklare regulator typ LM7805 skall reglera bra och ge just 5 volt, utan kanske snarare ligger på 4.2 - 4.5 Volt ut vid lite belastning, dvs. lägre spänning så fort det lastas kan också göra att tex. telefonen vägrar att ladda. Om motorn går så är spänningen lite högre typ 6.9 Volt (motsv. 13.8 Volt för 12V system) om batteriet är fulladdat och generatorn laddar som den skall och har tillräcklig strömkapacitet vid använda motorvarvet, då kanske det klarar sig men skulle fungera med större marginaler med en sk. low-drop regulator.

---

är det köpepryl eller något du bygger själv ?? - på Elfa etc. så finns det en uppsjö med low-drop regulatorer som ger 5 Volt ut vid mindre än 6 Volt matningsspänning, men man skall ha i minnet att dessa inte tål så hög inspänning av tex spänningsspikar när tex startmotor slår på och av och generatorns arbete ofta via en elektromekaninsk regulator.

en variant är via någon simplerswitcher (leta i Elfa igen) köra upp 6-7 Volt till 12 Volt och ca 1.5 ampere kapacitet och från 12V köra med kommersiella 12 -> USB-laddare
Användarvisningsbild
av Kloge
Det är en vanlig 12 volt mobilladdare jag har.

Googlat runt och hittat att laddare har en switchad transformator vilket innebär att den alltid ger rätt utspänning oberoende inkommande spänning. På Ipadladdaren står det att den kan användas från 100 volt till 240 volt.
Telefonen borde ha klagat om det blir för låg spänning
Ska nog gå bra detta.
av xxargs
utspänningen är samma, ja

Men att ha bara 1 Volt i headroom när man skall reglera spänningen från 6 till 5 volt från är för litet för dom flesta 'vanliga' linjära 5 Voltregulatorerna

tar man klassisk LM7805 så behöver den minst 2 Volt högre spänning än utgående 5 Volt - dvs. minst 7 Volt in och kör man lägre än så (tex. 6.9 Volt som är typisk laddningsspänning för 6 V blybatteri) ) så kommer utspänningen att bli max 4.9 Volt - inte 5 volt, och vid 6.0 Volt matning (när motorn inte går) så är utspänningen bara 4 Volt och nallen vill inte ladda eftersom den kräver 5 volt på ingången innan de ens är intresserad av att försöka ladda, typ, medans samma regulator kan matas med inspänning upp till 35 Volt (dock välkyld då) och fortfarande hålla 5 Volt på sin utgång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad händer om man kopplar direkt till batteriet utan laddare. Den laddar ju (med tanke på ålder och spänningsfall) säkert inte mer ön 6,5V och med ett lämpligt motstånd borde det kunna funka, eller?
Jag hade tills ganska nyligen en Opel Rekord -59 med nyrenoverad generator gav den inte mer än c:a 6,5V. Man kan justera den typen av mekaniska laddningsrelä men man får inte öka för mycket för A "följer med" och då "bränner" man lindingarna i generatorn. Jag tror dock att Krabaten ha den äldre typen av laddningsrelä med tre spolar så man kan justera V och A var för sig. Volvo hade kvar 3 spolar systemet till -62 när dom gick över till 12V, men en del tyska bilmärken "körde vidare med 6V några år till.... Lite onödigt vetande igen. Hoppas någon är intresserad av det.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
xxargs skrev:tar man klassisk LM7805 så behöver den minst 2 Volt högre spänning än utgående 5 Volt - dvs. minst 7 Volt in och kör man lägre än så (tex. 6.9 Volt som är typisk laddningsspänning för 6 V blybatteri) ) så kommer utspänningen att bli max 4.9 Volt - inte 5 volt, och vid 6.0 Volt matning (när motorn inte går) så är utspänningen bara 4 Volt och nallen vill inte ladda eftersom den kräver 5 volt på ingången innan de ens är intresserad av att försöka ladda
Dom flesta (alla?) mobiltelefoner har väl 3,6V (3,7V) batteri idag så även om det inte skulle ge mer än 4,5V så ska det ju åtminstånde underhållsladda telefonen. Det beror ju givetvis då om telefonen "tat emot" mindre än 5V. Sedan hur laddaren tål detta är ju en annan sak.
Sedan, mera onödigt vetande. På min första bil (också en Opel Rekord -59) bytte jag generator till en 300W från en Amazon Sport -58. Den hade 3 spolar i regulatorn så jag "satte upp" V till lite drygt 8V. Jag hade 4 st Marshall Fantastic 60W fjärrjlus på den. Herre j--ar vilket ljus, jag lyste upp hela värden kändes det som. Tyvärr kokade batteriet sönder så jag fick "sätta ner" regulatorn igen och köpa nytt batteri, men jag körde på lite drygt 7V och det gick bra. Den som klagar på att 6V bilar hade svagt ljus, skulle sett min Opel då. Tyvärr tog rosten den, men min andra Opel Rekord -59 sålde jag för 4 år sedan helt rostfri och aldrig rostlagad. Den var oljesprutad regelbundet sedan den var ny och den hade stått inomhus oanvänd i 32 år när jag sålde den.

Mvh
Lennart

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]