Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Lämnade in bilen till Bilia idag för anpassad basservice. Fick då veta att inga mjukvaruuppdateringar ingår. Förutom ren snålhet känns det ju vansinnigt att Volvo lagt upp det så. Om det kommit någon schysst uppdatering till växellåda, sensus eller kanske motorn som är prylar man märker varje dag, vad spelar det då för roll att man bara kört 1400 mil senaste året? Fullkomligt idiotiskt.

Stort tummen ner för det. Nu bokade jag in det ändå, men hade inte PST-killen sagt det till mig att mjukvara inte ingår hade jag ju missat det för jag bara antog att det skulle ingå när de gör reklam 24/7 på radion för sin fantastiska service 2.0 som ska ge all mjukvara.

Summa summarum: Tack till en bra tekniker som informerade mig, och stort o-tack till Volvos idiotiska snålhetsstrategi.
Min spaning är att det är kunderna som är snåla, hellre en billig oljeservice än att eventuellt få någon programvara uppdaterad i någon av bilens alla enheter, som du ändå inte kommer märka. Det är ju dessutom bara 1/3 av enheterna som ingår i den vanliga serviceuppdateringen, andra enheter blir aldrig uppdaterade om du inte köper till uppgradering full-can, vilket ingen gör.

Själv avböjer jag uppdateringar vid service även om det ingår, bilen är så gammal nu och jag är nöjd med hur den fungerar så varför uppgradera med risken att någon funktion skulle ändras till det sämre?

/Martin
Ska man verkligen marknadsföra orginalservice som innehållande uppdatering då? Om anpassad service är helt ok enligt orginalserviceschemat ska man väl i så fall säga i reklamen "med möjlighet till uppdatering" snarare än att det ingår. Inte okej enligt mig. Sedan att uppdateringar blir mindre och mindre viktiga med åren förstår jag, men de största viktigaste puckarna kommer betas av inom 1-2 år skulle jag vilja påstå och därför är det viktigt att köra det i alla fall de första åren. Finns alltid funktioner i backlog som man kör ut via servicenätet om man inte kan hålla urspungsdeadlinen.
Förväxla inte reklam med produktinformation. Gör de reklam för 2.0-service och du köper något annat så får du naturligtvis inte det som ingår i en 2.0-service. Klart som korvspad om någon frågar mig. Får man med en chokladkaka på köpet vid köp av en 500g chokladkartong och du köper en 300g chokladkartong så kan du ju inte förvänta dig att du skall få den där chokladkakan på köpet.

Sedan verkar folk ha helt enorma förväntningar på 2.0-service. De tror att det är något helt magiskt och att man kan få helt nya funktioner på bilen. Jag vet en som för några år sedan trodde att han kunde få nya "appar" i bilen :roll: Som jag ser det så är det samma j-vla service Volvo alltid gjort fast med ett namn som många verkar tycka är lite fräsigt. Skillnaden är nu att Volvo talar om att de uppdaterar programvaran i de fall det kommit någon ny.
Ja fick inga uppdateringar i måndags när ja servade. Som nån skrev tidigare i veckan så kan man bara välja anpassad service varannan gång och då får m an ändå uppdateringar nästa gång.

Har du garanti så kan du alltid säga att du har upplevt en del buggar och slöhet mm. och få bilen uppdaterad för det.

Sen när bilen är fem år så kan man väl kosta på en heluppdatering.

Det jävliga är att S/S avstängningen i DrivE menyn numera är borttagen. Den uppdateringen va inte bra!
crumpets skrev:Du tycker alltså att service 2 ska ses som en premiumprodukt utöver normalt serviceschema? Det är knappast mitt intryck av vad originalservice ska vara.
Blanda inte inbegrepp som premium. Det har inget med saken att göra. En 2.0-service är en 2.0-service, en anpassad basservice är en anpassad basservice. Servicen motsvarade inte dina förväntningar av den enkla anledning att du hade för höga förväntningar. Och du hade för höga förväntningar på grund av att du inte visste vad du köpte. Det händer oss alla.
llesrof skrev:
crumpets skrev:Du tycker alltså att service 2 ska ses som en premiumprodukt utöver normalt serviceschema? Det är knappast mitt intryck av vad originalservice ska vara.
Blanda inte inbegrepp som premium. Det har inget med saken att göra. En 2.0-service är en 2.0-service, en anpassad basservice är en anpassad basservice. Servicen motsvarade inte dina förväntningar av den enkla anledning att du hade för höga förväntningar. Och du hade för höga förväntningar på grund av att du inte visste vad du köpte. Det händer oss alla.
+1
Bullshit. En bil servas enligt ett visst schema. Finns det en grundnivå så är alla nivåer över denna en premiumprodukt över grundnivån. Jag hade förväntningen att det finns -ett- orginalserviceschema eftersom man kommunicerar till kund att det ska göras orginalservice. Ingenstans sägs det att det finns flera olika nivåer på denna.
Användarvisningsbild
av Vojje
vad är problemet? Service 2.0 är service 2.0 och allt annat är service 2.0 not.
Ingår det uppdateringar i s.k. anpassad service? Tydligen inte. Påstår Volvo det? Förmodligen inte.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]