- sön 01 jun 2014, 09:00
#868837
Så, bilen, V50 1.8F 2008 startade som vanligt igår förmiddag, på eftermiddagen var den stendöd. Med startkablar kom jag iallafall hem där jag testade att stänga av och starta igen. Stendöd, tyckte att 30min motorväg borde hjälpt lite men icke.
Tog ur batteriet för att ladda i lägenheten vilket den gjorde över natten. Satte nyss tillbaka batteriet och lampor lös, skönt tänkte jag!
Men nä, när jag försökte starta blev det disco, meddelanden som nyckelfel kom upp och bilen började larma en-två gånger när jag låste upp med bladnyckeln vilket bör vara i sin ordning. Men den vill inte starta alls, hämtade den andra nyckeln men likaså där.
Lamporna runtom blinkade friskt och jag kunde inte låsa centrallåset så jag fick helt enkelt koppla loss batteriet igen och låsa manuellt.
När batteriet var ur igår mätte jag spänningen som låg på drygt 12.5V, när den satt i laddaren låg den på strax under 15V (analog mätare så svårt att se exakt), jag glömde dock mäta när batteriet var i bilen.
Idéer? Osäker på ålder på batteriet då jag inte bytt det tidigare men Volvo original iallafall.
Blir ju till att ringa Volvo assistans men alltid skönt med lite kött på benen.
Tog ur batteriet för att ladda i lägenheten vilket den gjorde över natten. Satte nyss tillbaka batteriet och lampor lös, skönt tänkte jag!
Men nä, när jag försökte starta blev det disco, meddelanden som nyckelfel kom upp och bilen började larma en-två gånger när jag låste upp med bladnyckeln vilket bör vara i sin ordning. Men den vill inte starta alls, hämtade den andra nyckeln men likaså där.
Lamporna runtom blinkade friskt och jag kunde inte låsa centrallåset så jag fick helt enkelt koppla loss batteriet igen och låsa manuellt.
När batteriet var ur igår mätte jag spänningen som låg på drygt 12.5V, när den satt i laddaren låg den på strax under 15V (analog mätare så svårt att se exakt), jag glömde dock mäta när batteriet var i bilen.
Idéer? Osäker på ålder på batteriet då jag inte bytt det tidigare men Volvo original iallafall.
Blir ju till att ringa Volvo assistans men alltid skönt med lite kött på benen.
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld