NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#868837
Så, bilen, V50 1.8F 2008 startade som vanligt igår förmiddag, på eftermiddagen var den stendöd. Med startkablar kom jag iallafall hem där jag testade att stänga av och starta igen. Stendöd, tyckte att 30min motorväg borde hjälpt lite men icke.

Tog ur batteriet för att ladda i lägenheten vilket den gjorde över natten. Satte nyss tillbaka batteriet och lampor lös, skönt tänkte jag!
Men nä, när jag försökte starta blev det disco, meddelanden som nyckelfel kom upp och bilen började larma en-två gånger när jag låste upp med bladnyckeln vilket bör vara i sin ordning. Men den vill inte starta alls, hämtade den andra nyckeln men likaså där.

Lamporna runtom blinkade friskt och jag kunde inte låsa centrallåset så jag fick helt enkelt koppla loss batteriet igen och låsa manuellt.

När batteriet var ur igår mätte jag spänningen som låg på drygt 12.5V, när den satt i laddaren låg den på strax under 15V (analog mätare så svårt att se exakt), jag glömde dock mäta när batteriet var i bilen.

Idéer? Osäker på ålder på batteriet då jag inte bytt det tidigare men Volvo original iallafall.
Blir ju till att ringa Volvo assistans men alltid skönt med lite kött på benen.
Användarvisningsbild
av grillchips
#868847
Sjääääälvklart var min förra service för 13 månader sen varpå Volvo Assistans inte längre gäller, ska ju åter in om först 10 dagar. Satan...
av timebandit
#868854
Jag har tyvärr inte jättemycket information men... Bara för att batteriet har bra spänning betyder tyvärr inte att den ger bra med ström.
Råkade ju själv ut för detta utanför ICA för bara några månader sedan.
Bilen lade bara av och ljuset betedde sig konstigt och fick meddelande som startspärr å annat. Tillslut så orkade inte ens innerbelysningen med och halvljuset hängde sig i på läget tillsammans med varningsblinkersen.
Kunde varken låsa eller låsa upp med fjärren heller.
Det batteriet visade alltid ca +12.5V. Även efter laddning. Du kan försöka ladda ett slitet batteri bäst du vill, det kommer aldrig bli bra laddat om det är slitet :/
Var gladare att det hände i bättre värme än på vintern när man fryser röven av sig. :)

Ber dig testa med ett batteri som du verkligen kan garantera är friskt. Enda sättet att få veta tyvärr.

Sedan kan det ju vara generator/laddningen som strular på något sätt också.
Man kan också ha extrem otur att tex CEM strular men tror inte jag läst att V50 brukar ha problem med CEM utan det är S80 som har det felet om jag minns rätt. Dock kan ju allt hända.

Kanske bara är en kontakt någonstans runt CEM som glappar eller hoppat loss? Du får nog försöka göra denna enklare översikt först/själv innan du lämnar in bilen.
Men kolla med ett friskt batteri först bara :) Jag tror på batteriet :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#868856
Jepp, kom på att vi ska iväg med svärföräldrarna på husvisning i eftermiddag så får övertala dom att ratta förbi nån mack eller Mekonomen.
Förhoppningsvis är det så enkelt att bara byta, peppar peppar! Återkommer i afton!
Användarvisningsbild
av grillchips
#868872


Här är videoklippet, uselt men tillräckligt.
Multimetern är återigen satt på DCV 25, i början är nålarna på polerna och visar då 12.5V och när det börjar klicka är då jag vrider om tändningen i ett par omgångar. Man ser tydligt att nålen dyker ganska ordentligt.
Så vad tror ni?

dieselputte: Ska absolut kolla kontakterna där, jag har haft ut säkringslådan ett par gånger för att kolla just säkringarna men möjligt att kablarna hoppat lite när jag försökt få tillbaka aset på plats.
av kvillebäck
#868937
Om spänningen sjunker vid belastning så är det skräp. Visar ett fullt laddat batteri under 10V när du kör på startmotorn så är det skräp! Sätt inte tillbaka det igen. Batteri är en förbrukningsvara är det inte bra så byt. Är batteriet dåligt så hjälper det inte att ladda det! Att det har 12V utan belastning hjälper inte det är under belastning som är intressant. Du har nog en cell som polvänder vid belastning.
Användarvisningsbild
av grillchips
#869049
Sådär, ett nytt batteri gjorde susen! Tusen tack alla för hjälpen! :)
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#869376
grillchips skrev:Sådär, ett nytt batteri gjorde susen! Tusen tack alla för hjälpen! :)

Skönt att det inte var värre!!
Användarvisningsbild
av grillchips
#869377
Verkligen! Nu går jag istället runt och nojjar för att det förra batteriet kortslöts av någon anledning och att det nya riskerar att göra samma.... :D
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]