Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Har sett nånstans att vita bilar (kanske andra färger också, beige eller brun), att man får sämre inbytespris när det är dags att sälja det man har.
Jag står i begrepp att ev. köpa en V60 inom ett år, och klurar lite på vilken färg man ska ta.

Har en savilegrå V50 nu, och så mörk färg vill jag inte ha igen, utan det står mellan röd och vit solidlack, eller seashell beige metallic, som jag tycker är en trevlig färg. Står sig nog bra mot skiten också?
Lönar det sig verkligen att "lägga till" 7-8000 kr för metallic, mot solid lack?
Hjärtat säger klassisk röd, och man ska väl följa sitt hjärta, men inget är bestämt än.
av Lövet
Det lönar sig absolut inte i reda pengar att välja metallic. Den säljare som påstår det ljuger. Möjligen kanske du får en extra tusenlapp eller två men that's it. Köp den färg du vill ha. Seashell är en bra färg som dessutom ser snygg ut även om den är halvskitig. Det gör inte solidfärgerna.

Klassiskt röd är ett utmärkt val på V60. Min ser ut så här:
Bild
av perhall
Man får absolut mer för ett inbyte om man har metallic. Men man får inte igen pengarna.
Om Volvo begär 7000 för metallic kan man pruta det till 5500-6000. Sen får man 3-4000 mer när man säljer bilen efter tre år.
Och bilen är mer lättskött. Och snyggare.
Inte så dumt...
PH
av Lövet
3-4k extra är för optimistiskt i min erfarenhet.
av perhall
Det varierar ju mycket också, t ex en vit 9-5 förra mod i std-konfiguration eller en solidmörkblå B180 är kanske inte så heta. För andra bilar kan vit eller röd gå hem bra. Sköter man inte bilen så bra är det nog bättre att köpa en silvermet än en solidsvart (som flertalet 520d tjänstebilar tycks vara..).
PH
av Droopy
jag har aldrig ens blivit tillfrågat om färgen vid ett inbyte, säljarna frågar efter års och mil, thats it, sedan kollar de liknande på blocket och i sällsynta fall deras inbuteslista, kan aldrig minnas att någon varken tittat på bilen el frågat efter färg de senaste 10åren iaf.
Användarvisningsbild
av torwald
Röd tycker jag är snygg och är det den färgen du helst vill ha så skall du inte tveka. Visst finns det fördelar med seashell, som att den ser snygg ut även om den inte är helt ren och att metallic i allmänhet kan upplevas som trevlig i och med att den "glittrar" lite. Men med röd är sportig tuff tycker jag. Kan man tänka sig att hålla bilen någorlunda ren så är röd skitsnygg och du sparar några tusen. Vill du ha min högst personliga åsikt hade jag inte valt röd. Men det hänger mest på att jag gillar "glittret" i metallic, att stenskott i plasten (som är svart under lacken) syns ganska tydligt mot röd lack och att jag bor i Göteborg där ljus metallic är något mer förlåtande föroreningar.
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]