Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Det är så att jag har en xc60 från 2011 med Key-less.
Mitt dörrhandtag på förarsidan har sedan en tid krånglat/gått trögt och nu under förra veckan la knappen på dörren av så jag kan inte låsa bilen från förardörren utan får använda dosan eller trycka på passargerardörren.

Så min fråga är, har någon annan vart ute för att knappen lagt av?
Vad kostade det att laga på ett ungefär?

Stort tack på förhand!

Mvh//
Erik
Hur gammal var din bil när du fick det, antar de tog det på någon garanti då?
Tycker det är rätt kasst att det skall bli kabelbrott eller att brytaren skall lägga av på en bil som är 3 år gammal.

Ringde Liljas i Växjö idag och de skall ha 1695kr för felsökning för att därefter beställa delar och utföra arbetet.
Så en 4000kr kommer det väl säkert springa upp till.
Därför kommer jag nu efter jobbet åka förbi en mindre bilfirma för att fråga vad de kan lösa det för.
Har fått tag i nytt handtag bättre beg. för 675kr via JB så skulle inte förvåna mig om jag kommer undan billigare än vad bara felsökningen kostar hos Liljas...
av SweRonin
Min är en 2011, bilia tog det som garantijobb

Mekanikern och säljare är rätt schysta dom fixa andra fel också lågt halvljus m.m
Bilia stod för allt Ink ombesiktningar :)
Bilen är en tidig 11 (tillverkad hösten 2010)
Så pga att jag inte är första ägaren och bilen drygt 3 år så går det inte på garanti.
Ringde och kollade med Liljas nu på morgonen igen.

Bokade igår tid hos en kille jag vet är duktig som skall titta på felet, återkommer när det är gjort och vad totala kostnaden blir!

//Erik
av s6025t
bjorkwinterwear skrev:Bilen är en tidig 11 (tillverkad hösten 2010)
Så pga att jag inte är första ägaren och bilen drygt 3 år så går det inte på garanti.
Ringde och kollade med Liljas nu på morgonen igen.

Bokade igår tid hos en kille jag vet är duktig som skall titta på felet, återkommer när det är gjort och vad totala kostnaden blir!

//Erik

Har du läst av felkoder på bilen det brukar bli en felkod som talar om vad som är fel det är inte 100% säkert att felet sitter i handtaget kan vara antenn/mottagare som inte känner av att nyckeln är utanför bilen
Alla andra dörrar fungerar förutom förardörren. Så skulle det vara att den inte känner av nyckeln så borde felet inte bara gälla den dörren är min slutledningsförmåga.
Men visst chansar jag lite :wink:

Dessutom fungerar det att öppna förardörren med nyckeln i fickan, det borde inte heller fungerat om det som känner av nyckeln inte fungerat.
Hej!

Nu kan jag mer än nöjd säga att min knapp fungerar igen!
Som jag nämde tidigare så ville Liljas Bil i Växjö ha 1695Kr i felsökningsavgift. Om det där efter var handtaget det skulle vara fel på så kostar ett nytt, grundlackat 1200kr, lack 1000kr och sedan montage av detta. Så låt oss säga att detta kalas skulle gått på 5-6000kr innan jag hade bilen tillbaka.
Detta pga av att volvo inte vill ta detta på GW pga att bilen passerat 3 år i ålder och jag inte är första ägaren.

Nåväl jag gick till väga så då att jag i fredags beställde ett lätt beg. handtag från JB. Mitt kom från en V70 som gått 1250mil.
Detta gav jag 812 kr för. Därefter bokade jag en tid hos en pålitlig kille på ett ställe som heter Växjö Bil & AC för att utföra jobbet.
Han ringde strax innan 12 igår och berättade att handtaget var utbytt och att i princip 3 av 4 sladdar till handtaget var av.
Åkte dit efter jobbet och löste ut bilen för 295kr och han sa att bytet inte hade vart några problem.

Summa:

Jag sparar alltså i runda slängar 4000 kr på att göra detta själv och dessutom gynna en kille som inte tar ut en massa extra avgifter på ett jobb som handlar om att skruva. Riktigt besviken på att volvo kan hålla på så med ett problem som är så känt. Nu skall jag försöka löda ihop det gamla handtaget, man har ju trots allt 3 handtag kvar som kan börja krångla... :lol:

Men kan starkt rekommendera Christian och hans kollega på Växjö Bil & AC om ni råkar ut för något liknande problem.

I inlägget följer bilder på hur det gamla handtaget såg ut.

MVH//
Erik
Bilagor
4.jpg
4.jpg (844.81 KiB) Visad 866 gånger
2.jpg
2.jpg (615.35 KiB) Visad 857 gånger

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]