- sön 06 apr 2014, 15:04
#853416
Körde min Fina GLE för första gången igår. den gick fint men råkade ut för ett stenskott i kylaren. syndes inget läckage eller så, och märkte inget förens den började typ spika och bli slö som bara den på motorvägen.
oljelampan började blinka och sen stannade motorn när jag trampade ner kopplingen.
Oljenivån var och är bra. HELIX 10w40 Full syntetic
Den va helt tom på vatten. och det var ett stort hål fram på kylaren som det bara sprutade ur när jag fyllde vatten för att ta mig någon kilometer till macken. men den gick väldigt dåligt. Hittade senare 2 stenar också i kylflänsarna, brevid hålet..
Fixade ny kylare när den svalnat helt (5 timmar) och luftade ur den med vanligt vatten.
kylarvattnet var väldigt brunt och kletigt när jag köpte bilen och även nu är det "nya" vattnet fullt i kladd och klet.
Den gick 20 mil hem igen utan några större problem (behövde inte fylla mer vatten). men den känns lite mer ryckig på varvtal under 1600 och inte riktigt lika lättstartad som förut...
Annars matar den på ordentligt bra om man gasar på. Precis som förut känns det iaf.
Den knackar inte och inga konstiga ljud kommer från motorn. tomgången kan vara lite lägre eller svajjig ibland.. eller att den missar på en cylinder. men när jag var hemma inatt så gick den fint på tomgången igen. men fortfarande lite tveksam om den går riktigt som förut.
Vad tror ni kan ha hänt med den?
Jag gissar att en ventil fått på käften.
har köpt komp-mätare. men får inte loss stiften.... så tipps där tas emot också.
EDIT: lyckades slå loss stiften,
8 - 5,5 - 6,5 - 9,5 Fick jag ut. så något har ju hänt.
ska kolla kamremmen om den står som den ska. spekulera gärna åt mig medans jag gör detta. Jag vill få ut den snarast igen om jag måste ta steget och riva ner den, och det är nått fel på blocket, vill jag gärna veta vad jag ska kolla efter direkt innan man lägger massa tid i onödan.
Hur pass effektivt är ett "leak-down-test" att göra på en så gammal motor? ja menar det lär väll läcka lite överallt även om det är en "ny" b23?
Volvo 240 GLE -84 snart 21 000 mil.
oljelampan började blinka och sen stannade motorn när jag trampade ner kopplingen.
Oljenivån var och är bra. HELIX 10w40 Full syntetic
Den va helt tom på vatten. och det var ett stort hål fram på kylaren som det bara sprutade ur när jag fyllde vatten för att ta mig någon kilometer till macken. men den gick väldigt dåligt. Hittade senare 2 stenar också i kylflänsarna, brevid hålet..
Fixade ny kylare när den svalnat helt (5 timmar) och luftade ur den med vanligt vatten.
kylarvattnet var väldigt brunt och kletigt när jag köpte bilen och även nu är det "nya" vattnet fullt i kladd och klet.
Den gick 20 mil hem igen utan några större problem (behövde inte fylla mer vatten). men den känns lite mer ryckig på varvtal under 1600 och inte riktigt lika lättstartad som förut...
Annars matar den på ordentligt bra om man gasar på. Precis som förut känns det iaf.
Den knackar inte och inga konstiga ljud kommer från motorn. tomgången kan vara lite lägre eller svajjig ibland.. eller att den missar på en cylinder. men när jag var hemma inatt så gick den fint på tomgången igen. men fortfarande lite tveksam om den går riktigt som förut.
Vad tror ni kan ha hänt med den?
Jag gissar att en ventil fått på käften.
har köpt komp-mätare. men får inte loss stiften.... så tipps där tas emot också.
EDIT: lyckades slå loss stiften,
8 - 5,5 - 6,5 - 9,5 Fick jag ut. så något har ju hänt.
ska kolla kamremmen om den står som den ska. spekulera gärna åt mig medans jag gör detta. Jag vill få ut den snarast igen om jag måste ta steget och riva ner den, och det är nått fel på blocket, vill jag gärna veta vad jag ska kolla efter direkt innan man lägger massa tid i onödan.
Hur pass effektivt är ett "leak-down-test" att göra på en så gammal motor? ja menar det lär väll läcka lite överallt även om det är en "ny" b23?
Volvo 240 GLE -84 snart 21 000 mil.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8
Får by får withö åverdrive!