Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Körde min Fina GLE för första gången igår. den gick fint men råkade ut för ett stenskott i kylaren. syndes inget läckage eller så, och märkte inget förens den började typ spika och bli slö som bara den på motorvägen.
oljelampan började blinka och sen stannade motorn när jag trampade ner kopplingen.
Oljenivån var och är bra. HELIX 10w40 Full syntetic

Den va helt tom på vatten. och det var ett stort hål fram på kylaren som det bara sprutade ur när jag fyllde vatten för att ta mig någon kilometer till macken. men den gick väldigt dåligt. Hittade senare 2 stenar också i kylflänsarna, brevid hålet..

Fixade ny kylare när den svalnat helt (5 timmar) och luftade ur den med vanligt vatten.
kylarvattnet var väldigt brunt och kletigt när jag köpte bilen och även nu är det "nya" vattnet fullt i kladd och klet.

Den gick 20 mil hem igen utan några större problem (behövde inte fylla mer vatten). men den känns lite mer ryckig på varvtal under 1600 och inte riktigt lika lättstartad som förut...
Annars matar den på ordentligt bra om man gasar på. Precis som förut känns det iaf.

Den knackar inte och inga konstiga ljud kommer från motorn. tomgången kan vara lite lägre eller svajjig ibland.. eller att den missar på en cylinder. men när jag var hemma inatt så gick den fint på tomgången igen. men fortfarande lite tveksam om den går riktigt som förut.

Vad tror ni kan ha hänt med den?
Jag gissar att en ventil fått på käften.
har köpt komp-mätare. men får inte loss stiften.... så tipps där tas emot också.
EDIT: lyckades slå loss stiften,

8 - 5,5 - 6,5 - 9,5 Fick jag ut. så något har ju hänt.
ska kolla kamremmen om den står som den ska. spekulera gärna åt mig medans jag gör detta. Jag vill få ut den snarast igen om jag måste ta steget och riva ner den, och det är nått fel på blocket, vill jag gärna veta vad jag ska kolla efter direkt innan man lägger massa tid i onödan.

Hur pass effektivt är ett "leak-down-test" att göra på en så gammal motor? ja menar det lär väll läcka lite överallt även om det är en "ny" b23?

Volvo 240 GLE -84 snart 21 000 mil.
av rid54
Överhettad motor. Ev skador går bara att gissa. I bästa fall ligger komp-förlusten i ventiler som bränts/skadats och du kanske slipper undan med en ny topp. Värre om du haft ett "nästan - nyp" och det finns skador på cylinderväggar eller kovar/ringar; kanske tillomed lagerskador pga överhettad olja och inget oljetryck. Tror du måste börja med att lyfta toppen och inspektera allt som rör sig. Ser cylindrarna OK ut, så fixa toppen o testa. NY kamrem rekommenderas.
Sätter en slant på att topplocks-packningen "gått" !.
Geggigt Kylarvatten är en säker indikator , speciellt och man ser "regnbågar" i ytan.
Hur är oljan ?, bubblor på stickan ?.
Risken är stor att topplocket har blivit skevt, som brukar vara en följd av överhettning. Då måste du under alla omständigheter ta av toppen och kolla den. Det görs med en stållinjal. Är det skevt så är det planing som gäller.
av rid54
Nu ber jag om överseende med en utflytkt i tekniken här... OM nu toppen är skev, vilket ju sannolikt inte i sig självt kan vara orsaken till att motorn går dåligt pga överhettning (toppen hålls ju på plats av ett antal biffiga skruvar...), så måste man väl tänka på att om den faktiskt är skev och sedan planas, så kan ju kamaxelns lager skifta läge och då får man andra problem när toppen (efter planing) spänns fast. Det finns andra trådar här som berör problemet och beskriver det bättre än jag kan. Steg 1 är nog ändå att lyfta toppen och kolla cylindrar o kolvar. Att nåt tagit stryk är nog rätt tydligt, men i bästa fall är det bara i toppen.
av rid54
Tillägg: Hade en liknande uppolevelse med en bil med en Mopar V8 318. Tom på kylvätska efter slangbrott, stannade när motorn började låta "annorlunda" (tittade inte på tempmätaren i tid...). Lagade och fyllde på vatten. Lät som ingen komp på ett antal cylindrar, men det fixade sig efter några timmars drift och motorn gick perfekt flera år till utan åtgärd. Troligen koks/äckelrester som bränt fast på ventilspindlarna och som störde rörelsen så ventilerna inte tätade. Efter lite lugn körning och oljebyte var motorn sig själv igen. Visserligen gjutjärnstopp, men ändå...
Uppdaterar läget. Har lyft ventilkåpan och kammen har synliga repor men inget man känner med fingrarna eller naglar.. Men å andra sidan har jag lite taskigt med känsel i fingrarna..

Har fått loss Insug, grenrör och diverse andra saker runt om än så länge. Lyfter toppen ikväll om jag har tid och lust....
Om den endast gått varm pga att det saknats vatten räcker det troligen att byta cylinderpackningen, att det diffar i komptestet kan bero på att vatten har sugits in och tvättat bort sot, avlagringar och oljefilm.
Om toppen ser fin ut i anliggningsytan utan större defekter behöver man inte riktplana, viss skevhet är godkänd och då det är alu så trycker den till ändå när man spänner åt bultarna.
Har den däremot gått varm för att den saknat oljetryck (eftersom du skrev att lampan blinkade) så kan mycket värre saker inträffa.
Bild

Plockade av toppen som synes. alla ventiler är vita och förbränningsrummet är svart såssom kolvarna.
Man känner små repor på avgassidan i 3ans cyl. och minimalt i en annan som jag inte minns just nu.

Antar att det är sopslut gonatt åka hem och lägga sig å leta nytt eller borra?
Sitter och kikar på KG:s hemsida nu :)
Av bilden att döma så hade du snart fått problem med vattnet ändå med tanke på hur kylkanalerna ser ut i toppen, du kan ju själv se hur pass nära dessa ligger mot cylindrarna. Skaffa en fräsch topp och kasta dit en ny packning är steg ett tycker jag, ditt komptest kan du ju inte räkna med stämmer om packningen gått på flera ställen.

Edit: Ta gärna en bild på toppen också.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]