Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag luskade innan jag tänkte byta topplocskpackning om hur jag ska göra osv. Förgasare o grenrör skulle man kunna knuffa åt sidan för att lyfta toppen, men så enkelt är det inte på min B230FK, lätt-trycksturbo. Lossa förgasaren o knuffa den 5 cm åt sidan går bra, men lossar jag på grenrörets 8 muttrar så kan jag inte lyfta toppen pga av att muttrarna sitter på långa gängade bultar(rödmarkerat i bild). Min tanke var då att jag drar toppen sidledes mot förgasaren men det går ej, kanske sitter ett par kolvar i vägen(?) (motorn är nollad)

Steg två var att ev försöka lossa grenröret där det går samman till ett, men de två undre muttrarna(gul markering i bild) kommer jag inte åt, samt att jag måste lossa på en annan pryls också som sitter som berget. När jag ruckar kraftigt på topplocket så sitter det "löst" jag får glipor mellan topp o motorblock/grenrör - men i övrigt så sitter skiten fast om man så säger. Någon som har tips på hur jag kan komma vidare för att lyfta av topplocket?
Bilagor
bild 2.JPG
bild 2.JPG (1.61 MiB) Visad 397 gånger
bild 1.JPG
bild 1.JPG (1.26 MiB) Visad 398 gånger
Har du plockat bort bulten (håller ett klammer runt avgasröret)som sitter en bit ner på avgasröret efter turbon mot.Det ska gå att plocka toppen både med grenrör ock insug kvar.
det är inga problem i sig att lossa grenrör och insug (någon förgasare har du inte) och lyfta toppen. insuget var du klar med redan.

grenröret och turbon sitter med de 8 muttrarna du lossat redan samt en konsol under turbon som funkar som stöd för turbon. lossa muttern underifrån som håller trubon i konsollen så kan du lirka/rycka lossa grenrör coh turbo och få den tillräckligt åt sidan för att kunna lyfta toppen rakt upp. Det sitter styrningar i blocket som går i toppen så att du inte skall kunna flytta den fram o tillbaka när den ligger på plats.
Tack för svar men jag hänger inte med, vet inte vad som är turbon i min bil, har ingen vanlig turbo. Jag kan gissar var den är men inte så solklart i detta råttbo. Nu visar jag fler bilder, kanske lättare att visa mitt problem.

Bild A, denna mutter kunde jag lossa delvis, men röret sitter fast ändå på något vis, men ser nått till mutterliknande - hur lossa??

Bild C, De rödmarkerade muttrarna hjälper mig inte att lossa, pga de långa gängade bultarna som "håller kvar" grenröret. Jag antar att steg 2 blir att lossa de gröna muttrarna för att lossa grenröret från "bilen" ...så får jag dra upp topplocket med grenröret på. :?: ...men det verkar vara samma problem där också, så fort man lossar på en mutter så är det en lång gänga kvar som håller fast skiten.
Bilagor
aA.jpg
aA.jpg (1.51 MiB) Visad 386 gånger
BB.jpg
BB.jpg (1.62 MiB) Visad 385 gånger
cC.jpg
cC.jpg (1.47 MiB) Visad 390 gånger
SA4AQS skrev:Sitter det inte någon skruv/mutter under allt på ett stag eller hur den nu var?
Hmmm, menar du att denna mutter skulle kunna göra så att hela grenröret lossnar? Det sitter ju fast på flera ställen. Eller gör denna mutter så att man kan knuffa undan merparten av grenröret med dess tillbehör? ...jag kommer tyvärr inte åt bilen underifrån då den står på gata. Ungefär var sitter muttern? Om du beskriver något du ser på mina bilder så kanske jag kan lättare hitta.
SA4AQS skrev:In under turbon typ trångt och jävligt, skruva bort luft slangarna så får du lite mer plats, sitter ju även rör för olja under till.
Är turbon gul eller röd ring?
Bilagor
dddddddde.jpg
dddddddde.jpg (1.65 MiB) Visad 393 gånger
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]