- lör 05 apr 2014, 12:30
bild 2.JPG (1.61 MiB) Visad 402 gånger
bild 1.JPG (1.26 MiB) Visad 403 gånger
Jag luskade innan jag tänkte byta topplocskpackning om hur jag ska göra osv. Förgasare o grenrör skulle man kunna knuffa åt sidan för att lyfta toppen, men så enkelt är det inte på min B230FK, lätt-trycksturbo. Lossa förgasaren o knuffa den 5 cm åt sidan går bra, men lossar jag på grenrörets 8 muttrar så kan jag inte lyfta toppen pga av att muttrarna sitter på långa gängade bultar(rödmarkerat i bild). Min tanke var då att jag drar toppen sidledes mot förgasaren men det går ej, kanske sitter ett par kolvar i vägen(?) (motorn är nollad)
Steg två var att ev försöka lossa grenröret där det går samman till ett, men de två undre muttrarna(gul markering i bild) kommer jag inte åt, samt att jag måste lossa på en annan pryls också som sitter som berget. När jag ruckar kraftigt på topplocket så sitter det "löst" jag får glipor mellan topp o motorblock/grenrör - men i övrigt så sitter skiten fast om man så säger. Någon som har tips på hur jag kan komma vidare för att lyfta av topplocket?
Steg två var att ev försöka lossa grenröret där det går samman till ett, men de två undre muttrarna(gul markering i bild) kommer jag inte åt, samt att jag måste lossa på en annan pryls också som sitter som berget. När jag ruckar kraftigt på topplocket så sitter det "löst" jag får glipor mellan topp o motorblock/grenrör - men i övrigt så sitter skiten fast om man så säger. Någon som har tips på hur jag kan komma vidare för att lyfta av topplocket?

- By Larslars