PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Adamahs
Halloj!
Har problem med brytarna till min amazon 61.

Bytte för ett tag sen spetsar, lock, rotor för att få bilen så lättstartad som möjligt.
Den har gått kanon i...4 månader kanske.

Häromdagen kändes den lite svår igen, och när jag försöker ställa brytarna på 0,4 så slår dom ihop direkt trots att
ja ser till att den "står på klack" som den ska.

Varför??

Har någon varit med om detta??

Sjukt tacksam för hjälp här
Användarvisningsbild
av lennarte
Det skulle kunna vara så enkelt som att skruven som håller brytarna lossnat. Annars ska till en liten "klick" fett på baksidan av klacken som går emot nock axeln, annars slits klacken ner i förtid. Köp i så fall nya brytare och glöm inte att droppa olja på filtbiten under rotorn och i smörjskålen på sidan av fördelaren (utsidan). Förr fanns de specialfett för brytarna som inte "smälte" av värmen och "slungades" bort så du får leta upp något värmetåligt. På senare brytare satt det en plastklack, men jag förmodar att du har fiberklack om detta hänt. Känn också efter om du har axiellt glapp i fördelaraxeln, det blir det om man inte smörjer i koppen på utsidan. Vrid försiktigt på rotorn i den riktning rotorn snurrar, den ska gå att vrida en liten bit och fjädra tillbaka när du släpper den. Det gör den inte om man glömmer att smörja filt biten. Är allt detta Ok så ska det rulla i många mil till med nya brytare.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Den dagen du har tröttnat på att justera brytare kanske du skulle fundera på ett brytarlöst system. Det finns en handfull olika, från någon tusenlapp och uppåt.
Det här är det mest lyxiga du kan hitta och det torde hålla längre än bilen i övrigt.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
Det är alltså en helt ny fördelare. Bara att sätta i fästet, ställa in efter anvisningar och köra iväg. Du behöver inte tänka på några brytare mer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Den dagen du har tröttnat på att justera brytare kanske du skulle fundera på ett brytarlöst system.
Det är 6V elsystem på en -61-a Volvo, kanske inte finns brytarlöst. 6V är ju inte det vanligaste idag, t.o.m Trabant gick ifrån det på -80-talet. Dom "sista entusiasterna" bland "vanliga" bilmärken var väl Opel och VW. Dom "fick" 12V till -66 och -67 års modell.
(onödigt vetande från en som har huvudet fullt med sådant)

Mvh
Lennart
av Rådlös
OK! 6 volt. Då finns det här: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=30

Det finns moderna fördelare/tändsystem till ett stort antal europeiska bilmodeller, inkl. Rolls Royce.

Det finns ju också enklare system där man ersätter brytarna och kondensatorn i den gamla fördelaren. Men har man en utsliten fördelare så är det kanske inte så lyckat att satsa 1 - 2 tusen på något sådant. Då väljer man i stället en helt ny fördelare. Speciellt om man har en B16-motor där det kanske inte alltid finns reservdelar.
av Amarace
Fast sen kanske man ska sätta kostnaden för brytarlöst relativt hur mycket man kör med bilen också. Jag kör ändå en del med mina bilar, och nog är det trevligt med brytarlöst, men oj vad många brytare och kondensatorer man får för den kostnaden som brytarlöst innebär.
(däremot har jag alltid med mig brytare, kondensator, rotor fördelarlock och tändstift i bilen, när man byter lägger jag alltid det gamla i bagaget, OM det skulle haverera då man är ute och kör).

Till TS, du säger dom slår igen på en gång, hur menar du? Att du ställer, startar och sen har dom åkt ihop igen, eller att du inte kan "låsa" dom i läge? Är fiber/plastklacken hel?

Tyvärr är brytare som säljs nu av dålig kvalitet, har varit med om fler än en gång att klacken släpp eller nötts ut snabbt, trots att jag alltid sätter lite fett på fördelaraxeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev: (däremot har jag alltid med mig brytare, kondensator, rotor fördelarlock och tändstift i bilen, när man byter lägger jag alltid det gamla i bagaget, OM det skulle haverera då man är ute och kör).
Det är ju ändå för väl att det fler sådana som jag. Jag kör omkring men den gamla kamremmen i "skuffen". Vad det nu ska vara bra för. Jag har inga verktyg med mig och kör mycket sällan länge än lokalbussarna går.

Mvh
Lennart
av Adamahs
Tack för alla tips.
Bytte brytare igen och nu kan jag låsa i rätt läge...vet inte vad de vart med dom gamla (som egentligen var nya också)

Men bilen startar inte ändå...kan det vara soppapumpen??
Ska få hjälp av en polare att kolla gnistan på riktigt ikväll eller imorgon.

Alltså det spökar i min bil:/
Älskar den ändå!!

Men det där med brytarlöst då.
Bilen e skriven som 61a men några har sagt att det kan vara en tidig 62a också...den har 12v system.

Vill dock få detta att funka utan att byta om det går=)

Tack igen och är sjukt tacksam för hjälp!!
av Rådlös
Om du nu får hjälp så kanske ni gör avancerade framsteg?
Annars kan det vara bra att känna till "Startgasmetoden" vid felsökning. Om motorn startar på startgas och går några sekunder medan det finns gas kvar, men inte fortsätter på sitt ordinarie bränsle. Så är det fel på bränsletillförseln.
Om man vet till 100 % att bränslesystemet fungerar, men den ändå inte startar på startgas, så är det fel på tändsystemet.

Sedan kan det naturligtvis finnas underliga kombinationer av dom här felkällorna, men då är man så att säga "riktigt illa ute".

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]