NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dilav
Edit: Jag har nu bytt partikelfiltret och lägger upp bilder och information om hur jag gick tillväga på nästa sida. Därför ändrar jag rubriken och lägger till lite text i detta första inlägg. Infon ligger på sida 2 i denna tråd. Från början startades tråden för att få hjälp om bytet men har nu kompletterats med info från mitt byte.

Hej!

Har läst i detta forum sen en tid tillbaka men det är första gången jag skriver något själv.

Det är nämligen så att jag har en v50 2.0D årsmodell 07 men tillverkat 06.
Har beställt hem ett partikelfilter och tänkte byta den själv.
Men jag får bara hem själva filtret och inga skruvar eller något annat.
Eftersom skruvarna då funnits där sen början tänkte jag att det är bäst att de byts ut för de ser ju inte så fräscha ut precis.
Samtidigt kan jag då göra det enkelt för mig och bara kapa av skruvarna istället för att behöva kämpa med dem.
Men då undrar jag om någon har koll på om det ska vara några speciella skruvar och om man kan skaffa dessa någon annanstans
förutom på volvo. Varken adcenter eller mekonomen verkar veta specifikationer om skruvarna och kan därför inte hänvisa till
några om jag inte går dit med dem.

Tänkte även kolla om det behövs något som läggs mellan filter och rör?

Har sökt runt lite efter denna information men det verkar som folks mest diskuterar själva bytet alternativ kostnaderna,
men jag har inte lyckats hittat något angående skruvarna.
Senast redigerad av 5 Dilav, redigerad totalt 0 gång.
av timebandit
Då har du inte sökt tillräckligt bra. Finns info om när jag bytte :-) men instämmer, 2 packningar och gärna 4 nya muttrar.
av Dilav
getsome skrev:Du behöver 2 packningar (kan ev gå att återanvända de gamla) , samt vilka som helst M8 bult/mutter funkar
timebandit skrev:Då har du inte sökt tillräckligt bra. Finns info om när jag bytte :-) men instämmer, 2 packningar och gärna 4 nya muttrar.

Hade svårt att hitta något via den interna sökfunktionen men när jag nu provade via google så hitta jag din tråd :)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Men tack för svaren, ska se hur det ser på den lokala järnaffären alternativt åka till volvo och se om det är samma pris som när du bytte.
av timebandit
Härligt. Ja vi svarar ändå och försöker hålla en trevlig ton. Undrar du något mer sedan innan jobbet skall göras så är det bara att fråga.
Glöm nu inte för guds skull att nolla räknaren till dpf... Annars kommer det bli följdproblem senare. Glöm inte heller additivet om du gör allt själv :-)
av Dilav
timebandit skrev:Härligt. Ja vi svarar ändå och försöker hålla en trevlig ton. Undrar du något mer sedan innan jobbet skall göras så är det bara att fråga.
Glöm nu inte för guds skull att nolla räknaren till dpf... Annars kommer det bli följdproblem senare. Glöm inte heller additivet om du gör allt själv :-)

Jag fick hem partikelfilter idag och det verkar redan vara fastlödda skruvar på båda sidor, så behöver bara skaffa muttrar och packning vilket inte bör vara några större problem.

Men kände dock inte till det med att nolla räknaren. Har fyllt på additivet själv och ska byta filter själv.
Har även beställt hem Vida för att nolla räknaren till additivet men kanske lika bra att vänta tills den är hemma innan jag byter ut filter?
av timebandit
Dilav skrev:
timebandit skrev:Härligt. Ja vi svarar ändå och försöker hålla en trevlig ton. Undrar du något mer sedan innan jobbet skall göras så är det bara att fråga.

Jag fick hem partikelfilter idag och det verkar redan vara fastlödda skruvar på båda sidor, så behöver bara skaffa muttrar och packning vilket inte bör vara några större problem.

Men kände dock inte till det med att nolla räknaren. Har fyllt på additivet själv och ska byta filter själv.
Har även beställt hem Vida för att nolla räknaren till additivet men kanske lika bra att vänta tills den är hemma innan jag byter ut filter?

Japp, därav att jag faktiskt skrev 4 muttrar ;) Hade koll denna gången, inte illa =)
Ja, vänta med att byta filtret innan du har hemma VIDA/DICE. Tydligen styr räknaren regenereringen osv så det måste tyvärr nollas men det är enkelt med VIDA sedan.

Det är en fördel om ni är 2st när ni byter filtret. En som kan trycka bort/sära på avgasdelarna så det blir lättare att trä ut filtret :)
av dieselputte
Är väl inte framme vid byte av DPF med mina 11,000 mil, men har en undran om resten av avgassystemet. Dags att byta det samtidigt , eller håller det mycket längre?

Har aldrig läst om nån som bytt nåt annat än DPF.
av timebandit
dieselputte skrev:Är väl inte framme vid byte av DPF med mina 11,000 mil, men har en undran om resten av avgassystemet. Dags att byta det samtidigt , eller håller det mycket längre?

Har aldrig läst om nån som bytt nåt annat än DPF.

Det vågar jag inte svara på men mitt har gått strax över 22.000mil och det håller bra ännu :) :)
Jag tänker då inte byta några delar innan dem börjat läcka eller annat som gör att dem måste bytas. Det lär väl inte bli billigt att byta ut avgassystemet antar jag.
av dieselputte
timebandit skrev: Det vågar jag inte svara på men mitt har gått strax över 22.000mil och det håller bra ännu :) :)
Jag tänker då inte byta några delar innan dem börjat läcka eller annat som gör att dem måste bytas. Det lär väl inte bli billigt att byta ut avgassystemet antar jag.

Hmm, bara halvvägs då jft dig och 8 år gammal bil, känns som det aldrig blir nåt avgassystembyte med min körtakt..... ingen bra ekonomi med diesel och det lilla jag kör per år :???: . Men det är ju som det är , "En gång diesel , alltid diesel" Mår illa när man kör Peggan , varvar som en tandläkarborr vid 130 på motorvägen :wink:
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]