Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lindepär
Efter service och motortvätt har bilen betett sig konstigt. Från början ville den inte starta alls. Vatten i tändstiftsbrunnanrna - jovisst! Plockade isär torkade torrt, plockade ihop och bilen gick att starta. Den gick inte helt rent, men jag lät den stå på tomgång medan familjen lastades in och jag gick och tvättade mig. När jag kom ut igen hade skiten dött för att inte vilja gå igång igen :shock: . Ut med tant och ungar och börja skruva igen :x Kollade tädstift igen, ut med stiften och torka rent, kollade kontakter, skruvade isär fördelarlocket för att leta efter fukt, lossade jordpunkter jag hittade för att skrapa rent och skruva dit igen. Efter detta startade bilen så snällt som allra helst :D Dessvärre har den börjat bete sig skumt på låga varv (typ köra på 3:an i 30), då den mer eller mindre skuttar fram som den inte gjorde innan allt detta. Jag bytte fördelarlock och rotor igår då dessa inte såg alltför krya ut, utan att det gjorde någon större skillnad. Någon av er som har en aning om vart jag ska leta härnäst?? (H) Tips mottages med stor tacksamhet!!
av TPU
Har precis samma problem.
Hoppas någon har en lösning på skuttandet.
Kan det vara oxid på kontakterna till elektroniksystemet ?
Användarvisningsbild
av Lindepär
Ingen som har några lysande idéer?? Tycker den har blivit lite bättre, men hoppandet och ryckandet på låga varv kvarstår. Håller man den över 1500 rpm går den som en klocka, men under detta och då framförallt nedåt 1000-1200 är den alldeles knasig och hoppar och rycker. Hoppas att någon av alla volvokunniga här har någon ledtråd!
Användarvisningsbild
av Lindepär
Jag fortsätter väl min monolog....Kan nu uppdatera med att jag plockade isär "flamfällan" (själva lilla silen var redan bortplockad, dock) och torkade rent överallt där jag kom åt. Efter det gick bilen bra en förmiddag, men sedan var den likadan igen - rycker och hoppar - framförallt vid låga varv, men jag kände i lördags att även vid motorvägsfart när jag körde med farhållaren, låg den och småryckte konstant. Det kändes mest som om hela bilen vibrerade lite och det har inte kännts innan dom här motorrycken. Alla idéer mottages med tacksamhet för jag har slut på mina.... (H) (I)
av digne
Hej!
Vet inte om du lyckats lösa ditt problem, men jag hade ett liknande problem på min V70 2,5:a. Jag bytte hela tändkedjan, började vid motorn. Stift, kablar, fördelare, rotor och till sist (mot Volvos rekomendation) tändspole/tändförstärkare och - voliá då gick den. Fel på spolen/försärkaren alltså. Hade ett liknande fel på en gammal 740 tidigare då det var tändförstärkaren. Så även denna gång. Kanske värt att kolla upp för dig?

/Digné
Användarvisningsbild
av Lindepär
Ska kolla detta. Har sett att tändspole inte är helt gratis. Går det att mäta på den eller på annat sätt kolla om det är den som är boven i sammanhanget? Tråkigt att byta något för dryga tusenlappen om det skulle visa sig vara i onödan.
Användarvisningsbild
av Loner
Lindepär skrev:Ska kolla detta. Har sett att tändspole inte är helt gratis. Går det att mäta på den eller på annat sätt kolla om det är den som är boven i sammanhanget? Tråkigt att byta något för dryga tusenlappen om det skulle visa sig vara i onödan.
Svårt att mäta upp en sådan med "hemmaverktyg", du har ingen snäll granne eller så somha renlikvärdig bil.

Byta spolar med varandra och se om felet flyttas...

/L
Användarvisningsbild
av Lindepär
Loner skrev: du har ingen snäll granne eller så somha renlikvärdig bil.

Byta spolar med varandra och se om felet flyttas...

/L
Snälla grannar har jag, och faktiskt en granne med en nästan likadan bil. Ska höra om dom kan vara välvilligt inställda..... :)
Användarvisningsbild
av Lindepär
Nu har jag äntligen fått tummen ur och skaffat en spole från skroten. Jag hann inte köra så mycket i går kväll, men jag tyckte att bilen var bra till en början, men började hacka och hoppa lite efter ett tag - mindre än innan dock. Får se vad Kommandoran tycker när hon ska ut och skjutsa ungar idag. Hon vet dessutom inte att jag bytte spolen igår, så det blir lite av ett blindtest.

Läste någonstans att om tändstift en gång har blivit sura hjälper inte rengöring, kan det stämma? Mina stift blev dfinitivt oerhört sura vid mina första startförsök, men jag tycker att dom ser fina ut när jag har tittat på dom senare. Kan det vara en källa till hopperiet?
Användarvisningsbild
av Lindepär
Skit också! Kommandoran är fortfarande inte belåten :roll: . Tillbaka på ruta ett igen :( . Någon som har någon idé om tändstiften (hade bytt dom dagen innan jag var dum nog att göra den ödesdigra motortvätten) :?:
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]