Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Freelander
#846963
Lyckas inte få till riktigt bra glans på bilen.
Är ingen expert på området och vill gärna ha tips om vad man skall använda för medel och vilken teknik som skall användas för MAXIMAL effekt.
Körde ett mjukt vax och enkel rondell från Biltema och tycker knappt det ser ut som om jag gjort något överhuvudtaget när jag är klar.
Finns det inga mirakelmedel?
Måste man använda proffsmaskiner för att lyckas?
Hur skall man bära sig åt för att få bilen att se ut som en glänsande, nylackad, skimrande juvel?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av crumpets
#846969
Polerade du också eller vaxade du bara? Vaxet är ju egentligen bara ett skydd. Det är poleringen som ger glansen.
Jag flyttade din tråd till rätt forum så hittar nog mer puts-intresserade människor det.
av Freelander
#846978
crumpets skrev:Polerade du också eller vaxade du bara? Vaxet är ju egentligen bara ett skydd. Det är poleringen som ger glansen.
Jag flyttade din tråd till rätt forum så hittar nog mer puts-intresserade människor det.
Tack, var osäker på vart tråden skulle vara.

Jo, först lade jag på vax med en speciell vaxhätta på maskinen - sedan körde jag med en polerhätta på maskinen i ett försök att få glans.
Användarvisningsbild
av mxjolle
#846984
Freelander skrev:Lyckas inte få till riktigt bra glans på bilen.
Är ingen expert på området och vill gärna ha tips om vad man skall använda för medel och vilken teknik som skall användas för MAXIMAL effekt.
Körde ett mjukt vax och enkel rondell från Biltema och tycker knappt det ser ut som om jag gjort något överhuvudtaget när jag är klar.
Finns det inga mirakelmedel?
Måste man använda proffsmaskiner för att lyckas?
Hur skall man bära sig åt för att få bilen att se ut som en glänsande, nylackad, skimrande juvel?

Tack på förhand!
Som svar på din fråga: Läsa läsa läsa och sen testa :lol:

Finns mängder av trådar inom bilvård både här och på andra ställen såsom:
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=45
http://www.bilvardsforum.se/forum.php?s ... 59e6019cd0

Jag är själv ingen expert utan en glad amatör. Tyvärr är det som så att volvo har ganska så hård lack och biltemas mussepiggmaskin (den med 2 rondeller) avverkar ganska lite, men med tid och tålamod samt rätt medel och propad-rondeller kan man uppnå ett acceptabelt resultat av lyster och glans :D .

Biltemas hobbymedel för polering är inget vidare.. Kolla in på forumen ovan samt även Bilvårds-kategorin här på jagrullar och bilda dig en egen uppfattning. Alla har vi olika favoritmedel men en bra start är att kolla upp de polerpaket som finns exempelvis på:
http://shop.bollnasbilvard.se/
http://www.pingens.se/

Jag själv kör med Menzerna FG500 och de röda propad-rondellerna på en dubbelhuvad mussepiggmaskin ifrån biltema. Avslutar med Menzerna PF2500 och skumgummirondeller. Där lacken inte är så dålig kör jag enbart med PF2500. Avslutar allt med att torka av med isopropanol och lägger sedan på Fireglaze. Anledningen till just dessa medel, hmm, ingen alls :roll: Menzerna hade bra recensioner och hade "prova på" paket i mindre förpackningar på 250ml. Finns säkert bättre medel men jag kör på dessa tills de är slut.

Grunden till lyster och glans är en HELT ren bil petroliumbaserad avfettning, Alkalisk avfettning, polering, torkning, lackskydd/wax och tålamod.
http://shop.bollnasbilvard.se/tvatta
Användarvisningsbild
av SvenB
#846993
Freelander skrev: Jo, först lade jag på vax med en speciell vaxhätta på maskinen - sedan körde jag med en polerhätta på maskinen i ett försök att få glans.
Jag är definitivt inte specialist på området, men skall man inte först köra med polermedel. Sedan när man fått glans, vaxa :?:
Användarvisningsbild
av Funk
#847032
SvenB skrev:
Freelander skrev: Jo, först lade jag på vax med en speciell vaxhätta på maskinen - sedan körde jag med en polerhätta på maskinen i ett försök att få glans.
Jag är definitivt inte specialist på området, men skall man inte först köra med polermedel. Sedan när man fått glans, vaxa :?:
Precis så..

/Thomas
av Freelander
#847036
mxjolle skrev:
Freelander skrev:Lyckas inte få till riktigt bra glans på bilen.
Är ingen expert på området och vill gärna ha tips om vad man skall använda för medel och vilken teknik som skall användas för MAXIMAL effekt.
Körde ett mjukt vax och enkel rondell från Biltema och tycker knappt det ser ut som om jag gjort något överhuvudtaget när jag är klar.
Finns det inga mirakelmedel?
Måste man använda proffsmaskiner för att lyckas?
Hur skall man bära sig åt för att få bilen att se ut som en glänsande, nylackad, skimrande juvel?

Tack på förhand!
Som svar på din fråga: Läsa läsa läsa och sen testa :lol:

Finns mängder av trådar inom bilvård både här och på andra ställen såsom:
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=45
http://www.bilvardsforum.se/forum.php?s ... 59e6019cd0

Jag är själv ingen expert utan en glad amatör. Tyvärr är det som så att volvo har ganska så hård lack och biltemas mussepiggmaskin (den med 2 rondeller) avverkar ganska lite, men med tid och tålamod samt rätt medel och propad-rondeller kan man uppnå ett acceptabelt resultat av lyster och glans :D .

Biltemas hobbymedel för polering är inget vidare.. Kolla in på forumen ovan samt även Bilvårds-kategorin här på jagrullar och bilda dig en egen uppfattning. Alla har vi olika favoritmedel men en bra start är att kolla upp de polerpaket som finns exempelvis på:
http://shop.bollnasbilvard.se/
http://www.pingens.se/

Jag själv kör med Menzerna FG500 och de röda propad-rondellerna på en dubbelhuvad mussepiggmaskin ifrån biltema. Avslutar med Menzerna PF2500 och skumgummirondeller. Där lacken inte är så dålig kör jag enbart med PF2500. Avslutar allt med att torka av med isopropanol och lägger sedan på Fireglaze. Anledningen till just dessa medel, hmm, ingen alls :roll: Menzerna hade bra recensioner och hade "prova på" paket i mindre förpackningar på 250ml. Finns säkert bättre medel men jag kör på dessa tills de är slut.

Grunden till lyster och glans är en HELT ren bil petroliumbaserad avfettning, Alkalisk avfettning, polering, torkning, lackskydd/wax och tålamod.
http://shop.bollnasbilvard.se/tvatta

Synd att man inte kan ge "poäng" på detta forum! Skulle ge dig full pott!
Uttömmande svar!
Termen "Mussepiggmaskin" är väldigt passande.
Skall kika vidare med de olika sidorna du refererar till.

Jag var också nyfiken om det fanns genvägar (vilket det sällan finns,,,,)
Minns i det militära att vi var tvungna att ha en djävulsk glans på ridstövlarna. Så man satt uppe hela nätter i veckor till dess att någon fann ett medel (kolonil eller liknande vill jag minnas att det hette)
Bara stryka på och väldens bästa glans. Vi lurade befälen, men det var säkert skadligt för stövlarna...

:-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
#847218
bilpolering är en vetenskap och jag kan bara instämma med mxjolle.
om lacken är matt och repig måste du använda rubbing för att ta bort oxideringen och sen en polish för att få djup och glans.
Rubbing finns i flera varianter, repig lack kräver en mer slipande rubbing.
skippa vaxningen och satsa på en riktig försegling i stället, den håller typ 5x längre.

lättast är att lämna in bilen om man inte är kunnig, eller iaf ha övat på "mindre fina" bilar innan.
Det är väldigt lätt att bilen blir flammig om man inte är bra på det.
Silvermetallic och vit är "förlåtande" så "flammiga" ytor inte syns så väl. Djupa och mörka lacker är mycket svåra att få bra.

märke på medlen är avgörande, satsa på proffsmedel från början, t ex lahega prorange, smartab, 3M etc.
av Freelander
#847432
milktrucker skrev:bilpolering är en vetenskap och jag kan bara instämma med mxjolle.
om lacken är matt och repig måste du använda rubbing för att ta bort oxideringen och sen en polish för att få djup och glans.
Rubbing finns i flera varianter, repig lack kräver en mer slipande rubbing.
skippa vaxningen och satsa på en riktig försegling i stället, den håller typ 5x längre.

lättast är att lämna in bilen om man inte är kunnig, eller iaf ha övat på "mindre fina" bilar innan.
Det är väldigt lätt att bilen blir flammig om man inte är bra på det.
Silvermetallic och vit är "förlåtande" så "flammiga" ytor inte syns så väl. Djupa och mörka lacker är mycket svåra att få bra.

märke på medlen är avgörande, satsa på proffsmedel från början, t ex lahega prorange, smartab, 3M etc.
Tackar!
Kikar runt bland butiker på nätet nu för att handla lite bra grejor.
Inom detta område hade jag en hel del att lära.
av PoppaDread
#848786
Testade Biltemas Clay Bar Kit. Då det fått bra kritik i test. Funkade fint på min bil iaf. Visst tog det en bra stund att polera den men det var värt jobbet.

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]