PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av sollet59
#844789
Behöver byta trösklar på min 144 -68 är det svårt jobb? Hur sitter dom fast är finns det punkt svetsar som man kan borra ut eller? Behöver byta både inre och yttre. Tacksam för tips!
Senast redigerad av 1 sollet59, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#845050
Frågan är om du behöver byta "hela vägen in". Original tröskel "går" ända in till innerkanten. Man får alltså "skära runt om" dörrstolparna. Köper du "ekonomiplåt" skarvar du tröskelplåten " en bit" innanför dörren (vid första "vecket") och byter "bara" den yttre delen, mycket enklare. Då slipper du problem med att "staga upp" sidan eftersom du har större delen av tröskelen kvar, även om du samtidigt byter den inre delen. Oftast (jag i alla fall) brukar man bara byta den nedre delen, från nederkanten på tröskelen och upp till golvet och en cm eller så inåt golvet. Då är det lätt att skära rent och från golvet och upp till överkant på tröskelen (alltså inne i kupén) är det ju sällan rostigt. Sedan använder man en enkel rak plåt med bockad vinkel på en sida (som ett L) och en färdig "ekonomiplåt" till utsidan. Ingenting behöver "helsvetsas", bara "punkta" relativt tätt (0,5 - 1 cm) och täta med typ Polyuretanbaserad elastisk lim-, tät- och fogmassa efter du målat med rostskyddsfärg (även invändigt i tröskeln med spruta). Sedan kan du skydda med tektyl eller något. Lycka till.

Mvh
Lennart
av sollet59
#845107
Tack för ett bra och utförligt svar, ska försöka få tag i bra ekonomi plåt helst Volvos egna den ska tydligen passa bäst. Nu har jag något att gå efter.
Tack för tipset
MVH
Anders

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]