- sön 09 mar 2014, 10:56
#843975
Hej, idag uppträdde ett märkligt problem med vår V50 årmodell 2010. När jag skulle köra iväg från rödljus så fick jag motorstopp, vad gjorde jag nu tänkte jag, startade bilen och försökte igen. Men då kunde jag inte lägga i ngn växel och kopplingspedalen var helt tum i fult nedtryckt läge. Vid nästa gröna intervall lyckades jag få i tvåan och kunde ta mig hem de sista 100 metrarna, kopplingspedalen hade kommit upp lite, men var fortfarande inte fullt uppsläppt, och ingen annan växel än tvåan gick att få i.
Väl hemma stängde jag av bilen och drog upp pedalen för hand, därefter funkar det felfritt igen. Dock så släpps kopplingspedalen upp ryckigt, dvs den följer inte med foten upp utan hakar upp sig och släpper efter ca 1 sekund.
Tar tacksamt emot ALL hjälp kring vad detta kan bero på. Får kontakta verkstad imorgon.
Köpte bilen begagnad på bilaffär för 5 mån och 3 veckor sedan, med en 3 mån / 3000 mil MRF försäkring. Har hört någonstans att alla fel som uppkommer inom de första 6 månaderna räknar man som att de fanns när bilen köptes, och att man således kan hävda "dolt fel", någon som vet ifall detta stämmer. Innebär detta isåfall att man kan hävda att säljaren ska ta kostnad för reparation eller återköpa bilen?
Väl hemma stängde jag av bilen och drog upp pedalen för hand, därefter funkar det felfritt igen. Dock så släpps kopplingspedalen upp ryckigt, dvs den följer inte med foten upp utan hakar upp sig och släpper efter ca 1 sekund.
Tar tacksamt emot ALL hjälp kring vad detta kan bero på. Får kontakta verkstad imorgon.
Köpte bilen begagnad på bilaffär för 5 mån och 3 veckor sedan, med en 3 mån / 3000 mil MRF försäkring. Har hört någonstans att alla fel som uppkommer inom de första 6 månaderna räknar man som att de fanns när bilen köptes, och att man således kan hävda "dolt fel", någon som vet ifall detta stämmer. Innebär detta isåfall att man kan hävda att säljaren ska ta kostnad för reparation eller återköpa bilen?