Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
V70 -02 2,4T
Gått 26000 mil strax

Krångel med bilen igen :(

Bromsar man i hög hastighet(110km/h) så vibrerar ratten och man får en pulserande bromsning också när man trycker lite mer vid lite lägre hastighet(ca 60km/h).
Bytade skivor o belägg för inte så länge sen.
Senaste servicen fick jag påpekande om att det fanns vatten i bromsvätskan, de försökte tömma och hälla i ny men lyckades inte då allting satt som f*n.

Misstänker skivorna som blivit skeva, misstänker att jag måste byta allt som har med bromsarna att göra eller?
Höger ok bak hängde sig för inte så länge sen, skivan var varm som satan och det rök.

Vad skulle detta kalaset kosta?
Eller man ska skita i det och köra på?
Eller hur tycker ni jag ska gå tillväga?

Sugen på att byta bil nästa år men vet ej, frågan är om det är lönt att göra något åt det eller inte.
Tips tack :)
av rid54
Om du ska reparera eller byta bil kan du bara avgöra själv. Symptomen leder tankarna till skeva/ojämna/felmonterade skivor så det kanske är värt att kolla dem om de är rätt nybytta. Oket som "hängde sig" bör repas eller bytas och bromsvätskan bör också bytas ut. Går det inte att öppna nipplarna så får man byta de oken också, om det inte går att fixa på arbetsbänken. Att slarva med bromssystemet kan inte rekommenderas.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick samma symtom när jag råkade ut för skeva skivor efter bara ett par hundra mil med nya bromsklossar (skivorna var inte nya men i gott skick när klossarna byttes)... körde i inre Norrland med husvagn, och det spöregnade.
Inre Norrland har mycket backar.. :) bromsarna blir varma... och sen lyckades jag väl kyla av dem lite för snabbt i nån av alla stora pölar från regnet.

Blev att byta efter semestern.. Lite småsurt.
Eftersom ratten vibrerar är det väl nåt med bromsarna fram, rimligen skev skiva. Borde inte en seriös verkstad kunna få loss bromsnipplar som satt sig eller dragits för hårt? Jag hade nog funderat på att byta verkstad.
av Emilh
Jag fick ett liknande problem, var helt övertygad om att det var skivorna, men det kvarstod efter bytet som ändå var planerat.
Visade sig till slut vara en fälg som var ur balans, märktes mest vid inbromsning, försvann så fort jag bytte till vinterdäcken
Användarvisningsbild
av reo91
Detta har uppkommit sen ett litet tag tillbaka, förra året som bytet av bromsarna skedde.
Förmodligen har de blivit skeva,
men inte lönt att göra vid om oken inte är ok.
Kärvande oket höger bak har jag smörjt upp o motionerat.

Denna verkstaden försökte väldigt länge men kunde inte fixa det utan att pajja skiten.
Och jag vet att det är svårt att hitta en bättre verkstad då jag personligen känner
de som är mekaniker där samt har en väldigt bra kontakt med ägaren.
Riktigt bra prisbild(inte så konstigt att de alltid har fullt upp).

Känns så jävla surt att behöva lägga så mycket pengar på denna bilen :(
Ska in på service snart också, som tur är så är det bara grundservice.
Ska kolla över bromsarna när jag sätter på sommardäcken igen, kanske vinterdäcken som e konstiga.

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]

Du kan ju skicka in en förfrågan till m[…]

Tempmätare går i topp

Vid närmare eftertanke, Tempgivarsignalen g&[…]

Har fått till mig att hårdvaran ä[…]