Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Någon som har erfarenhet från att haft en V50 och uppgradera sig till V60 med t ex en barnvagn, är det hugget som stucket? Sväljer den mer eller är det marginell skillnad?

Av vad jag kan få fram enligt instruktionsböckerna online för V50/V60, gällande innermått, är att öppningen på V60 är mindre än V50:n men bredare. Är det stor skillnad i praktiken när man ska böka in en barnvagn m.m?

Har använt sökfunktionen men hittar inget direkt som hjälper.
Senast redigerad av 1 Kluster, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Den stora skillnaden är bakrutans lutning. Den äter upp en stor del av bagageutrymmet på V60 för barnvagn. Men det går, köp en mindre form av vagn så funkar det. Typ Bugaboo, Baby Jogger eller liknande.
av Kluster
Precis, vi har en Bugaboo Camelont och den är smidig att få in i nuvarande bilen; bara ta loss liggdelen och fälla ihop chassiet. Men är det "bara" bakrutans lutning som är den stora "boven"?

Är det så att V50:n har en längre lastningsyta jmf med V60 men till V60:ns fördel är att den är bredare - dock med förämrat "gap"
av Lövet
Utan att ha cm-måtten i huvudet så upplever jag V50ins bagage som större. V60 har bra bredd men det är ganska kort och rutan lutar som sagt väldigt mycket inåt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det är ju oavsett vilken Volvo du köper. :) Förstår inte riktigt vad de där "insynsskydden" skall vara bra för. Frågan är om det inte lockar buset att bryta för att se vad som finns under. :?:
av Kluster
Perra83 skrev:Och sedan alla rullgardiner som tar sån plats! De va det första som åkte ut för att ens få in hundburen ordentligt.
Ja, det enda positiva med en sån rullgardin/insynsskydd är att när den är utrullad dämpar den vägljudet lite samt en skyddande effekt (utöver lastnätet) mot de ev lösa saker som ligger under.

Ytterligare fråga, någon med erfarenhet om hur benutrymmet bak (V60) är när en bakåtvänd barnstol är monterad i passagerarsätet fram?
av Lövet
Kluster skrev: Ytterligare fråga, någon med erfarenhet om hur benutrymmet bak (V60) är när en bakåtvänd barnstol är monterad i passagerarsätet fram?
Tvärtom har jag testat, dvs stol bak och utrymmet fram. Det dög till min sambo som är 155cm lång, jag kunde inte sitta där alls (190cm).
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Det finns en tråd som heter V60 som familjebil så sök efter den så hittar du lite tips och erfarenheter. Här kommer mitt inlägg i den tråden:

Jag kör V60 och haft två V50 tidigare. I V50 kunde jag inte sätta in en Emmaljunga City Cross på bredden utan att föra in barnvagnen på längden först och sen vinkla ut den på bredden. I V60 så ryms den utan problem på bredden - inget krångel som med V50. Att rymma matkassar går bra, beror mest på hur mycket man handlar

Vi har vår son i baksätet, Britax (kommer ej ihåg vad modellen heter, för barn upp till ~4 år alt. 15kg) med ISOFIX bas. Jag och min fru är inte de längsta då vi båda är runt 170cm men vi har avsevärt mycket bättre benutrymme fram i V60 än i V50. Vi behöver inte ha stolen långt fram, vi har den faktiskt väldigt långt bak och kompisar som är 180cm+ har tyckt att även de sitter bekvämt fram. Sen att den är lite bredare i baksätet gör att två passagerare och barnstol fungerar bättre än tidigare.

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]