Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Ja, så blev det vinter i skåne i år med och första vintern med denna bilen.
När det är kallt och jag startar bilen tänder den bara på 3 cylindrar och det riktigt osar bensin. Det går att gasa sig ur så att den tänder alla men då lägger sig tomgången på ca 2100 rpm för att sedan väldigt sakta gå ner till ca 1300.
Har alla tänddelar (kablar, lock, rotor, stift) nya och ska byta dessa snarast är det tänkt i samband med service, men tänkte höra ändå om det skulle kunna vara något annat som är vajsing också som man kika på? Det är bara när det är minusgrader eller väldigt fuktigt som det uppstår.

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
När motorn startar kall på 3 cylindrar "åker" ju all bensin (i den cylindern) rakt igenom motorn och ut i avgarsöret. Dessutom är ju motorn "chokad", så att det luktar bensin då, det är nog helt normalt. Byt "tändgrejerna" först så den (förhoppningsvis) startar på alla cylindrar och även olja och filter, det "spär ut" oljan ganska fort om man "tvättar" cylindern med bensin. Sedan är det ju "det vanliga", tjyvluft, vevhusventilation, spjällhus, kanske tomgångsmotor. Går den helt riktigt när den är genomvarm?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:När motorn startar kall på 3 cylindrar "åker" ju all bensin (i den cylindern) rakt igenom motorn och ut i avgarsöret. Dessutom är ju motorn "chokad", så att det luktar bensin då, det är nog helt normalt. Byt "tändgrejerna" först så den (förhoppningsvis) startar på alla cylindrar och även olja och filter, det "spär ut" oljan ganska fort om man "tvättar" cylindern med bensin. Sedan är det ju "det vanliga", tjyvluft, vevhusventilation, spjällhus, kanske tomgångsmotor. Går den helt riktigt när den är genomvarm?

Mvh
Lennart
Hej.
Ja, fullservice står på listan över vad som ska göras snarast och allt är inhandlat. Jag ska bara... :wink: .
Nej, den går inte helt hundra. Lite hög tomgång som kan variera mellan 1050- 1400 rpm varm. Pendlar inte märkbart men ändrar sig emellanåt.
Varvet går inte heller ner så fort när man frikopplar vid acceleration.
Den går dock mycket rappare kall/halvvarm, och då sjunker även varvet vid växling snabbare. Skum bil.
Det jag har bytt som gjorde stor skillnad mot innan då den var ännu värre var att byta tempgivaren till bränslet. Så den borde kunna uteslutas.
Får se vad servicen utvisar. Tilläggas kan att stiften och tändhattarna som sitter i tidigare badat i varm olja då det läckte ner i brunnarna samt att kablarna ser riktigt gamla ut. Det står dessutom volvo på dem och tror inte att någon brytt sig så mycket de senaste åren att de skulle kosta på sånt.

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Val av motorolja

Tack för alla svar! Jag kommer beställa […]

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]