NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Sonen behöver fylla på bromsvätska på sin bil "av annat märke" och bad mig om råd.

Började fundera på hur man kan mixa bromsvätskor med olika DOT-tal, om det är ett problem.

Såvitt jag vet är DOT5 siliconbaserad men hur stor är risken/chansen att det är sådant i systemet?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Coolvette skrev:Sonen behöver fylla på bromsvätska på sin bil "av annat märke" och bad mig om råd.

Började fundera på hur man kan mixa bromsvätskor med olika DOT-tal, om det är ett problem.

Såvitt jag vet är DOT5 siliconbaserad men hur stor är risken/chansen att det är sådant i systemet?
Chansen för att det är DOT5 är noll, det används typ till veteranbilar.

Att blanda DOT4 och 5.1 ställer inte till några speciella problem. Men om man har behov att fylla på så kanske det är dags att byta i hela systemet, kostar ju inte speciellt många kronor om man gör det själv.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perra83 skrev:DOT4 är väldigt vanligt att det används trots att bilen har ABS.
Ja, precis. Dot 4 eller 5.1 är ju det som gäller. Kan naturligtvis blandas efter behag och intresse.
Dock är det ju så att bromsvätska inte är en förbrukningsvara i den meningen att den ska behövas återfyllas.
Har det arbetats med bromssystemet eller föreligger det ett läckage, månntro?

Men på frågan angående Dot 5 är det som förklarats ovan. Passar ej med ABS och används ofta i veteranbilar då den ej suger åt sig luftfuktigheten som får bromssystemet att rosta eftersom veteranbilar oftast inte används.
Tack för intressanta svar.

Bilen är en 2009 Audi A4 2.0 TDI.
Nivån ligger i koppens underkant men det är inte konstaterat som ett läckage utan bara låg nivå, dock ej så låg att nivåvarnaren säger ifrån.

Vi får överväga att byta ut all vätska så vet vi att den inte är vattenhaltig.
av Raymond
Kolla bromsklossarna! Låg bromsveskenivå kan bero på at klossarna er mycket slitna. Om du da fyller på veske kan det bli allt for mye med nye klosser.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]