NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#831896
Gäller en s40 -04 T5

Gjorde servic idag byte Olja, filter och stift.
Starta och allt funkar.

Efter en liten stund så börjar det bli ett skrikande/elektroniskt tjutande ljud.
Jag börja lyssna runt och fick för mig att jag skulle lyfta på olje påfyllnings locket. Och det gick inte. Den sögs in. Stängde av bilen och försökte igen. då gick det öppna men det va verkligen vaccumsug.På med locket och startade bilen och drog upp olje stickan och satte fingret på hålet. Och fingret sögs fast.

Vad har hänt?

Byte tillbaka till gamla stiften och gamla oljefiltret men samma resultat

Kan tillägga att det va lite klet på locket till oljan när jag skulle byta men oljan såg bra ut när jag tömde den.
Senast redigerad av 1 Jonas_latt, redigerad totalt 0 gånger.
#831939
Jepp, det er oljefellen. Husk, fellen leveres med oljefilter redan montert.
For å komme åt fellen, ta bort luftfilterboksen. Lossna alt inkludert kabel til ecu. Bakom luftfilterboxen (under maf sensorn) sitter en skruv. Husk å lossna denne også.
Boksen "henger" i 2 guider, dra den ur guidene og dra den ut og opp mot batterisidan. Trangt som fan men det går. Låt bara ecu henga på boxen - men koppla av kabeln :-)
#831945
Ser filmen din, den plastic holdaren til oljekokket ditt som holdes fast med 2X10mm bolter. Denne må holdes lufttett, løsnar du denne vil du finne en o-ring. Denne torkar/blir hard og du får en liten vacumlekkasje. Ingen kode vil visas siden falskluften måste gjennom oljefellan. Enten byt o-ring eller løssna, gjør rent og ha på pakningsmasse.

Du vil spara en jævla mycket bensin.. Dagens gratis tips :-)
Dette gjelder alla motorer med denne oljelokk designen.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]