Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Kände inte att jag riktigt hittade något självklart svar via sök-funktionen eller google för den delen.
Målet är att byta bromsvätskan, ensam, på en volvo 850 (94a?) med abs. Ska alltså ersätta all gammal vätska med ny, inte bara lufta.
Kommer en liten liten tvist på slutet ;)

Troligen inga större problem, vad jag känner till hitintills är mekonomens "Luftman" som trycksätter bromsvätskekälet med lufttryck från ett hjul. Alternativt olika vakuum-pumpar/sugar.

Trycksätta kärlet är jag inte så sugen på då jag hört om ett antal kärl som brustit pga för högt tryck, säkert kombinerat med ålder. Känns för osäkert.
Vakuum sugar/pumpar har jag ingen erfarenhet av, tanken förstår jag, men har aldrig hört från någon som använt.
Tittar främst på biltemas olika modeller just nu, hittar inte så många andra, där samtliga kopplas till kompressor (inget problem). Priserna varierar från 169-999:-.

Finns det något speciellt jag måste tänka på då bilen i fråga har abs? Måste tändningen vara på? Går det överhuvudtaget att använda vakuum sug till en bil med abs, eller varför ska det spela roll. Så länge jag inte missar att fylla på i behållaren. Har hört att på nyare bilar kan det krävas verkstadsbesök ifall det blir luft på fel ställer nära någon abs del. Det hade varit bra om den även gått att använda till vår nyare V50 (en 08, med antispin/sladd och hela den biten) om det nu är någon skillnad att byta på en sådan.

Tvisten på slutet: Hade varit helt underbart om man med en och samma vakuumsug (byte av slang/anslutning?) kunde suga transmission/hydraulolja och motorolja med samma maskin/verktyg. Suga ut motorolja ur inombordsmotor i båt, via oljestickan & transmissions olja ur traktorn. Finns den lösningen gör det inget om den kostar mer!

Länkar på det jag hittat så länge, tar gärna emot alla typer av tips och kommentarer och åsikter :)
Luftman 193kr : http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... g-pa1267sv
Mekonomen 663kr : http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... -pa26267sv
Biltema 169kr : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191531/
Biltema 699kr : http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... en-191577/
Biltema 999kr : http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... en-191479/
Är inte alls bunden till ovanstående affärer, alla tips mottages!
Den sistnämnda kanske uppfyller kraven för transmissionsoljan och motrotoljan, frågan är om det går att använda den till bromsvätskan, att få någon koppling som gör att den passar på nippeln.

Tack för era tips och råd!
Enda sättet, mig veterligen, att byta ALL hydraulolja, är att lufta. Alltså trycksätt kärlet och öppna luftnipplar och fyll på. Repetera.
Med lite sunt förnuft sprängs inget kärl. Det är inget lastbilsdäck, köp en luftman och sänk trycket i däcket tills det är nästan tomt, det behövs inte mycket för att lufta.
Passa gärna på att lufta kopplingen också, lika enkelt det tack vare luftnippeln på slavcylindern!

Du behöver aldrig slå på tändningen eller något liknande.
Det du bör tänka på om du har manuell är att börjar du suga ur kärlet så åker du på att lufta koppling också, och det är mindre kul - speciellt om du envisas med att använda vakuum.

Ett mycket enklare sätt att tömma bromssystemet - och bara bromsarna - är att helt enkelt bara lossa på samtliga luftningsnipplar och låta vätskan rinna ut. Sen kan man skölja igenom systemet en gång extra innan man stänger nipplarna och börjar lufta.

Att spränga ett kärl med en s.k. luftman... Ja det är rätt duktigt gjort. Visst, det går, men då har man använt alldeles för högt tryck.
Du kan lyfta av hela behållaren från cylindern och tömma den. Lossa torxskruven undertill och lyft rakt upp. Det sitter ventiler i botten så inget rinner ut undertill. Sen fyller du med ny vätska och trycker ur det som står i rören med luftman. Jag har aldrig lyckats spränga nån behållare.
Tack och bock för att ni delar med er av erfarenheter / tips.

Man ska inte krångla till det mer än nödvändigt. Får bli en Luftman!
Dom som lyckats "förinta" sina behållare måste väl nästan gjort något fel...kanske tog ett däck med tokigt högt tryck? reservhjulet? eller så har dom säket inte haft en volvo? 8)

Bara så att jag är med, så tydliggör gärna detta.
Om jag har en manuell låda och nu struntar i allt som heter vakuum. Lossar jag då bara behållaren, tömmer den& torka rent, montera igen + ny vätska. På med Luftman och sedan vanlig luftnings procedur med längsta rören först. Då påverkar jag inte kopplingen? Den fungerar hur bra som helst, så inga planer på att repa något som inte är trasigt :P

Att tömma systemet helt genom att lossa samtliga nipplar och låta det som finns i "systemet" långsamt rinna ut har ingen påverkan på ABS system (eller dyligt) även om hela systemet blir helt tomt? Bara skölja igenom en extra gång och sedan fylla på som vanligt + luftning enligt vanlig procedur med luftman? Vet inte vart jag har fått det här med att ABS en ska påverkas, men säkert något jag hört, men inte hela sammanhanget.. annat bilmärke säkerligen..

Igen, stort tack före svaren ni redan har delat med er av!
Som vanligt ett fantastiskt forum! (D)
Personligen skulle jag inte ta bort behållaren och riskera att få in en luftbubbla i kopplingen. Men jag är lite nojjig också :P

Det tar kanske 30min att tömma systemet genom att lossa samtliga nipplar, garanterat fortare om man använder en luftman.

Det enda ABS'en gör är att lätta på trycket när ABS-givarna säger att ett hjul har eller håller på att låsa sig, och återapplicerar trycket efter en kort stund.
Givetvis påverkas ABS'en om du tömmer ur bromsvätskan - då har du ju inga bromsar öht :P Men förutom det så nej, inget ska gå sönder eller något sådant och allt bör fungera precis som vanligt efter en ordentlig luftning.

Det vanligaste som går sönder vid luftning/byte av vätska är huvudbromscylindern. Men, det är 100% handhavar fel.
Folk trampar pedalen i botten vid luftning och helt plötsligt får cylindern, som oftasts suttit där sedan bilen byggdes, arbeta i ett läge den aldrig gjort tidigare - och det mår den inte bra utav. Man ska aldrig trampa pedalen längre ner än vad man gör vid en hård inbromsning.
Nu kom jag att tänka på saab 9000 igen, framförallt dom med mark II ABS-system, där agerar abs-pumpen bromsservo också, och för att lufta så slog man helt enkelt på tändningen så att pumpen gick och pressade ut bromsolja. Trådskaparen kanske har pratat med en gammal saab-ägare?
JAg har lyckats spränga nånting med luftmann idag :cry:

Gick väldigt sakta så satt på ett däck med för stort tryck. Rätt som det är låter det som fan om bromsservon och bromsen kan inte bygga tryck. Detta är jävligt åt helvete. satan vilken klåpare man är. Hur ska man hitta läckan ens... det här blir en dyr repration hos skobes antagligen :(Bromsservo service eller nåt sånt stog det i rutan....
av *pettson*
Inhandla biltemas 699kr bromsluftare.. Har haft min i säkert 5år. Den är inte riktigt likadan som den som säljs idag men iden är exakt densamma.
Gå fram till bilen öppna locket till bromsvätskan. Ta en radiomejsel ta två om du är ovan. Sätt på varje sida om silen. Vrid lite inåt så ploppar silen ur. Lossa gummimunstycket till bromsluftaren, kör ner slangen och sug ur tills du har nån cm vätska kvar. Montera tillbaka silen. Fyll på med ren ny bromsvätska.
Hissa bilen sug ca 3 minuter på varje bromsok. Notera att du måste kolla nivån då och då på bromsvätskan i behållaren. När du är klar så efterfyller du till lämplig nivå.
Så.. då är det klart. Det har tagit 20 min av din tid.
När det gäller att suga motorolja, transmissionsolja och hydralolja så är det bättre att använda avsedd sug. Dvs den stora varianten.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]