PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag "drar igång" en ny tråd om detta så får smulle62 ha sin tråd ifred.. :lol: Jag hittade detta på "nätet, det är utgivet av Volvo i oktober 1969 (alltså när -70 års modeller redan var ute) och gäller (nästan) alla äldre modeller.
http://volvoamazonpictures.se/documents ... attlas.pdf
Detta passar även (med modifiering) till Volvo PV. Det finns i alla fall en PV med rattlås. Jag helrenoverade den och modifierade den lite. Bl.a starkare motor, skivbromsar och overdrive låda. Den ska (sist jag kollade reg. nummeret) stå avställd i Boråstrakten.
Ev. kan kanske Moderator kan flytta över en del av "konversationen" i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a hit så det blir lättare att söka i framtiden.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Första inlägger i denna tråd. ett urklipp från en sida som heter Allt om Volvo Amazon . "1968 fick Amazon fyrekrad ratt i stället för den gamla "Bumerangen", och fyrdörrarsmodellen försvann. Rattlås introducerades för högre stöldsäkerhet (oroväckande låg på tidigare exemplar!) och för att öka på bilens krocksäkerhet ytterligare så kom en delad rattstång. På grund av dessa modifikationer sitter därför ofta en rattstång från 1968-70 även i tidigare Amazoner"
Så behöver vi inte diskutera just den saken mer

Mvh
Lennart

Edit: hittat 2 st av varandra oberoende sidor om Amazon där det står att rattlås var standardutrustning från och med -69 års modell. Hoppas att detta är rätt nu... :-)-)
av ingesjo
Jag kunde starta min 122S -66 med en 25 öring som passade bra in i tändnings låset.
Öppnade förardörren gick vad som helst som passade in i dörrlåset exempelvis en skruvmejsel.
Den blev så klart stulen en natt..
Hittades en v. senare med tom tank 10 mil bort.
Ingen annan åverkan på bilen..
Fick bevisa för polisen som var med när jag hämtade bilen att jag både kunde öppna dörren och starta bilen med en skruvmejsel utan att det syntes.
Frågan är är det bättre att få inslagen ruta och halva inredninge söndertrasad av klåpare eller ha det som på min Amazon?
Hmm troligen hade dagens gratisåkare slått i sönder rutan ändå för dom känner troligen inte till Amazonens svagheter..
av Amarace
Ja jag är då övertygad om att det blev standard från och med årsmodell 1969, sen att Arne hade en 70 utan rattlås tyder ju mer på att det var utbytt på den.
Det är min övertygelse :)

Det du citerat från den där sidan är ju dock fel (varför har du inte länkat till den sidan?), det var inte 1968 rattlåset kom, utan på årsmodell 69 (delade rattstången och ratten kom dock 1968).
av LarsBd
Rattlåset kom kalenderåret 68 (på hösten) som även 69 års modell gjorde. Så det är inte fel att rattlåset kom 68 även om det kan vara olämpligt att formulera sig så.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hittade på en hemsida om en som skrev om en bil han ägt
Det var min morfars bror, som beställde bilen ny 1965. Han valde att extrautrusta bilen från fabrik med bagagerumskorg, låsbart tanklock från L-M Ericsson, överdragsklädsel samt det då relativt ovanliga tillbehöret “Volvo original rattlås”. Detta blev senare standard på Amazonen!
Det var attarn vad dom utrustade sina bilar på den tiden, Rattlåset var alltså ingen nyhet -69.
Min första bil, en Opel Rekord -59 stod det i papperen, "Denna vagn är utrustad med värme och defrosteranläggning. Inte ens det var standard 1959, i alla fall inte på Tyska bilar. Det har hänt en del sedan dess.

Mvh
Lennart
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]