NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VallaWivan
Hittade lite fett runt den högra inre damasken och till min förskräckelse så fanns det ett hål i damasken. Alltså damasken måste bytas. Måste hela drivaxeln tas bort eller kan man byta damasken medans drivaxeln sitter kvar i växellådan?
av dieselputte
Eftersom den inre damasken inte utsätts för några större rörelser så borde det gå att sätta dit en delbar (personligen är jag dock emot sådana). Vet tyvärr inte om det finns sådana för V50/S40. Om inte så blir du tvungen att riva isär, men det är inte så bökigt. Köp en Haynes handbok så får du bra instruktioner där. Viktigt att axeln måste tillbaka i samma linjering som tidigare, gör markeringar. Ny låsring för inre knut / axel lås samt ny bult för navcentrum krävs.

Har sett fler fall med sprucken inre damask och tycker det är märkligt att de går sönder före den yttre.
av VallaWivan
Jag är också väldigt förvånad. På min gamla bil tog det 15 år innan någon damask gick sönder. Skulle inte förvåna mig om fabrikanten har blandat i för mycket plast i damasken. Damasken blir ju billigare att tillverka då. Det är den yttre ringen som gått sönder mot slangklämman. Delbar damask tilltalar inte mig heller. Jag har Haynes och där står att hela drivaxeln skall ut men när jag studerar hur det ser ut så förstår jag inte riktigt varför.
av dieselputte
Jag har aldrig tagit isär någon drivaxel på någon Volvo, men var kung på SAAB 900 när det begav sig för 25 år sedan. Den inre delen påminner faktiskt mycket om SAAB och där kunde man iaf ta loss drivaxeln utan att behöva ta loss den del som kommer ut från växellådan/diffen.

Ifall man måste ta bort delen som tillhör växellådan så passa på att byta packbox samtidigt om bilen gått långt.
av VallaWivan
Det gick alldeles utmärkt att dela på drivaxeln vid den inre knuten när jag bytte damasken. Knuten såg perfekt ut. Det gäller ju bara att komma ihåg hur allt var hopsatt för att återmonteringen inte skulle ändra på den ursprungliga monteringen. Den stora slangklämman var lite besvärlig att få ihop men med en modifierad frontavbitare så fungerade det också.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]