NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zenhex
Jag har nyligen köpt en V50 -05. Efter knappt 1 månad i min ägo började motorlampan lysa till och från, den är tänd ca 2 dagar sen är den släckt ca 3 dagar. ( Minns inte vad felkoden sa, men återkommer med det. Bilen tappar kraft vid acceleration, mest på 3ans växel, känns lite som att den inte får tillräckligt med bränsle, men kan också vara något helt annat. Googlade lite och har hittat en mängd olika allternativ tex egr ventil, tändstift, bränsle pump osv. Tycker att bilen dar mer än vad den brukar. Pratade med verkstan om just egr ventilen om man skulle testa att göra rent den, men han sa rakt av att det är att byta den isf. Är det värt att testa att rengöra den förs eller är det bättre att man byter den?
Någon som vet varför eller har nån ide' varför den tappar kraft som den gör?
Användarvisningsbild
av joel80
Har du köpt den privat ellet via bilfirma. Har du köpt dem via bilfirma är det bara att lämna in den och be dem fixa det. Alltså reklamera felet, inom 6 månader från köp räknas det som ursprungsfel och handlaren är enligt lag tvungen att fixa det. Du har igentligen även rätt till lånebil under tiden.. men ibland kan det vara svårt att få handlaren att förstå det. :)

Har du köpt den privat har du tyvärr inte den möjligheten...
av Zenhex
Den är köpt på en liten bilfirma utanför borås. Har kollat upp det med begagnadsgarantin, den gäller väl bara om man kan på ngt sätt bevisa att felet var där när jag köpte den dvs att det inte är jag som orsakat felet?
Hur bevisar man det. Jag är väldigt säker på att han inte är jätte sugen på att fixa problemet. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Bevisbördan ligger inte på dig! Första 6 månaderna efter köp räknas alla fel som ursprungliga om inte handlaren kan bevisa att det inte fanns där vid köp.
Det handlar inte om någon garanti (som är frivillig för säljaren att ge dig) utan om konsumentköplagen. Den är han tvungen att följa.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/

Lär på lite och bege dig till handlaren och på ett vänligt sätt (det brukar alltid funka bäst att börja så.. ;) ) förklara att du vill ha att han tar på sig att fixa felet.

Du kan också ringa konsumentvägledaren i ditt län för att be om råd. Dom är rätt kunniga i juridiken kring det här.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/
av Zenhex
Tusen tack! Det var till stor hjälp. Jag ska ringa och prata med honom. Kan ev kolla om min verkstad kan fixa det och betalar så slipper jag åka ända till borås.

En snabb fråga till... Har du nån id'e om vad det skulle kunna vara?
Användarvisningsbild
av SvenB
Zenhex skrev:Tusen tack! Det var till stor hjälp. Jag ska ringa och prata med honom. Kan ev kolla om min verkstad kan fixa det och betalar så slipper jag åka ända till borås.

En snabb fråga till... Har du nån id'e om vad det skulle kunna vara?
Bry dig inte. Gör som Joel föreslår, kontakta bilfirman. De är de som skall gå med på att "din" verkstad skall åtgärda felet på deras bekostnad :!:
av Zenhex
Jag pratade med bilhandlaren och frågade vad han trodde att det var, han trodde bränslefiltret?
När jag sedan sa lite snällt att han gärna får stå för vad det nu är då det inte var längesen jag köpte bilen, sa han att dom inte lämnar dom garantierna på så "gamla" bilar. Kontrade då med att jag har rätt att få den fixad enligt konsument lagen.
Jag åker förbi verkstan idag och kollar vad den säger för felkod. Skulle ringa upp sen igen. Har dock en känsla av att han inte vill fixa eller pröjsa ngt alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vill och vill. Han är så illa tvungen enligt konsumentköplagen vad jag förstår. Eller hur joel80 :?:
av Zenhex
Jo så tolkar jag det också efter det ni skrivit och det jag läst på konsumentverkets hemsida.
Tänker iaf ta reda på vad det är för fel och sedan ringa honom och förklara läget. Annars får jag väl ringa en konsument rådgivare och fråga hur jag går vidare med fallet :s Hade ju vart enklare för oss båda om han bara gick med på det!
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan alltid anmäla till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) om han inte går med på det (kanske räcker med att hota med det..). Sen följer ofta skojare till bilhandlare inte ARNs beslut, vilket innebär att de blir svartlistade och inte får vara MRF-anslutna längre. I det läget är det enda man kan göra att stämma handlaren och dra honom iför domstol, men det är rätt tidskrävande och kostar ju pengar, som man får tillbaka om man vinner... men men.. lite småjobbigt om det ska behöva gå så långt.

Beslutet hos ARN tar upp till ett halvår.. så snabbt är det inte heller. Däremot kan man retroaktivt då få beslut om att verkstan ska betala för den reparation man fick göra.

Har du tur drog han en rövare och hoppades att du inte skulle veta vad konsumentköplagen var för något, och när du nu visste det biter han i sura äpplet och fixar. Eller så skiter han helt om han blir svartlistad, hoppas på att du inte ska ha ork eller tid att stämma honom, och struntar i konsumentköplagen.

Uppdatera oss gärna.. och skulle han visa sig vara en ful fisk får du väl hänga ut firman här, så vi vet var vi inte ska köpa våra bilar. (Men vi hoppas du slipper det.. )
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]