Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av honcho
Hej. bytte låskistan i helgen på bettan och tänkte ge lite tips. tyvärr inga bra bilder men hoppas min beskrivning hjälper lite.

du behöver:
låskista (400:- skroten)
falsben
och/Eller
nya clips från Volvo, 7st om jag minns rätt.
jag köpte bara clips.. visste inte om att Falsbenet fanns förrän efteråt :)
popnit tång +1 popnit
Borrmaskin med metallborr
torxmejsel 2 storlekar(minns inte vilka)

Börja med att bända bort plastlocket bakom backspegeln, platt mejsel funkar.
Bänd bort handtaget på insidan, dvs det du använder när du drar igen dörren. det är bara bända bort. var försiktig i kanten. jag använde en morakniv och försökte bända så kniven var inne i hela glipan så jag inte repade plasten. använder du plattmejsel är det lätt att det blir fult.
skruva bort de två torxen bakom handtaget.
montera bort alla clips med falsbenet.
nu borde fodret lossna.
på insidan finns ett par elkontakter som du får plocka bort samt en vajer för dörröppningsmekanismen.
inget speciellt att tänka på förutom att vissa av elkontakten är låsta via clickinsättning.

nu borde hela insidan vara loss.

vid dörrkanten sitter det 3-4 torx som håller kistan fast, ta bort dessa.
rakt nedanför dessa sitter 1 popnit som håller en aluminiumfärgad skena på insidan där rutan glider, borra ur denna.
nu borde du kunna dra ner hela skenan där gummit sitter i(låt gummit sitta kvar i dörren, inte i skenan)

plocka bort den övre elkontakten till låskistan.

Jag kan även nämn att jag skar bort skydds-skumgummit framför kistan för att se bättre, jag satte inte tillbaka det. finns säkert att köpa på volvo om man är petnoga.

Rakt bakom skenan sitter ett plastskydd med 1 torx, skruva ur och flytta den lite åt höger.

nu är det bara två st skruvvajer som finns längst in på kistan som skall hakas loss, dessa kan man bara bända bort, dom hoppar ur ganska lätt.

nu till det svåra, att lirka ur kistan.. det tog mig 45min.. men då hade jag inte dragit ur alu-skenan.. trodde den satt fast på övre sidan men det gör den alltså inte.

lirka in nya kistan. Börja med att montera de två skruv-vajrarna. har du en 5-åring hemma med små händer så hjälper det :)
det är lite pilligt men det går. montera sedan allt tillbaka igen och popnita fast skenan.

Tips, testa öppna dörren innan du monterar allt.. jag fick ta isär allt igen då vajern för dörröppnaren inte hade poppat i hålet ordentligt.. kanske därför jag kan alla stegen utantill nu :)

någon som har ett enklare sätt får gärna skriva hur dumt jag gjorde det :) konstruktiv kritik tas alltid emot
Hej alla "out there"
Låsproblem på vänster dörr bak. När jag försöker via fjärren, låter det brrrr, men knappen och låset tår inte upp. tilläggas kan att dörrlåset verkar fungera "elektriskt" men inte "mekaniskt". Dessutom tror jag att det är från el-delen av låset som mitt problem med krypström kommer. Jag har nu tagit bort säkringen och krypströmmen är borta,(tror jag). Jag kan öppna både med det inre och det yttre handtagen, samt låsa med knappen. Nu till min fråga. Är det två (2) separata delar i låset, en "el-del" och em mekanisk del, samt till sist är det svårt att byta.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]