PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rikard97
Hej jag behöver hjälp med hur man ska dra alla kablar från strömbrytarna till ljusen, vindrutetorkarna och fläkten. Vad betyder alla nr på dem och vart ska kablarna gå. Drar elsystemet från grunden, pga det är en a-traktor o var så dåligt gjort o vill ha hjälp hur man gör just med strömbrytarna. Tacksam för snabba och trevliga svar :)
Du frågar om alla nummer, här har du lite att "bita i". Då skall du veta att listan är ändå inte komplett.
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071
Har du ett kopplingsschema? Om du inte har det så bör du börja med att leta upp ett sådant. Dom förekommer på internet i många fall. Börja söka på någon Volvo PV eller Duettsida. Har du alla gamla kablar eller skall du dra nya? Om du skall dra nytt bör du lära dig lite om kabelareor, kabelskor och klämtänger. Det finns dessbättre trådar om detta på det här forumet.
Är det så att ellära är en "främmande värld" för dig så kan du gå till Kjell & Co. Där söker du boken Hur funkar det. Den är anmärkningsvärt billig och lär ut det som Grundskolan inte klarade av att lära ut. Den talar inte om hur du skall koppla i din A-traktor, men lär dig att förstå hur det fungerar och varför, plus en mängd andra nyttiga kunskaper.
Menar du något annat med nummer?
Den listan du fick är så kallade Bosch-nummer och gäller naturligtvis på Bosch-produkter men också på många andra fabrikat. Dom brukar stå på enheterna intill anslutningarna. Det är bara en tillfällighet att det var en traktorsida. Bosch-nummer gäller alla fordon. Kolla på t.ex ljusströmbrytaren så skall du se att det står t.ex 56 där. Följ den kabeln på schemat så börjar du förstå hur det är tänkt.
Användarvisningsbild
av Camel
rikard97 skrev:Ja jag har ett kopplings schema men det stpr ju inte vart alla kablar ska gå från alla nummer oxh jag får hjälp utav min far.:)
Här finns elschema för Duett med både nummer och var ledningarna går om det är till hjälp. Som Rådlös skriver finns det Boschnummer på många anslutningar.
av Amarace
rikard97 skrev:Och jag vill ha nummren till duett och pv inte till en traktor
Lite taskig attityd när du får hjälp kanske......

Om du har ett kopplingsschema så står allt där, det är det enda som behövs. Alla nummer står ju på strömbrytarna o.s.v., sen har du på schemat var kablarna ska gå, dess area samt färg (om det är ett riktigt schema).

Och sifferbeteckningarna som Rådlös länkade till är vad som finns, det är dom som gäller oavsett om det är en Buss, lastbil, traktor eller personbil.

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]