Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Hej på er, ser att det i volvos tillbehörskatalog finns möjlighet att uppgradera från HP 5" till 7" utan att ersätta CDn med DVD (på bilar nyare än 2012). Någon som har en aning om vad det kostar att göra denna uppgradering?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Begagnade kan man köpa för strax över 3 tusen kr.
https://www.allabildelar.se/originalnummer/31357076
Sen måste du in till Volvo och få mjukvaran inladdad som också kostar, och jag tror du får byta kåpa också.
Vet det var nån som bytte på detta sätt men problemet blev då för honom att Volvos databas med info om hans bil inte stämde överens vad han efter bytet hade i bilen så jag vill minnas han fick strul med detta. Men det borde gå att ordna hos en Volvohandlare med hjälp av deras VIDA.

Men man kan nog lista sig till med hjälp av ovan att köper du en helt ny 7 tum skärm + kåpa+ mjukvaran + monteringen drar det nog iväg i pris.

Allt sånt här är betydligt billigare att köpa till i paket eller som option när bilen byggs hos Volvo.

/Bo
av Elmeholt
Tack, självklart är det billigare att köpa till när man bygger. "Problemet" för mig är att jag nappade på en kampanj som gällde bilar som fanns i lager, färdiga liksom. Så jag kunde inte välja till någonting alls :)
Nu är det inte jättestörande ändå, eftersom jag fick 105000:- i rabatt på bilen, så jag kan leva med 5" ;)
Användarvisningsbild
av bem
Hej Niklas,

Det var ingen dålig "rabatt", 105 000 kr är en avsevärd rabatt.
Vet du vad bilen hade för listpris innan rabatten?
Vad kostar det att "bygga" bilen på Volvos hemsida idag?

Vet du anledningen till att de kunde sälja bilen till dig med så stor rabatt?
Du kan förstås vara en fena på att pruta men ingen Volvohandlare skänker bort bilar.

Lagerbil, 2014 V70 D2 Kinetic med High Performance 5 tum ljudanläggning var det väl? Och vinterhjul på köpet antar jag?

Alltid kul att höra lite om du ville ge lite info om detta, kanske kan ge andra som går i köptankar lite bra info.

Jag köpte ju också en lagerbil, men en 2014 D3 Momentum Business(=Teknikpaket) med Klimatpaket+Volvo On Call (+vinterhjul med Volvo Pangaea alufälg, värde 12000), stänkskydd och lastrumsmatta (plus lastgaller). Blev 311 tkr fattigare efter det köpet.
Finns det en sån bil man önskar som s k lagerbil kan man nog få lite bättre pris än när man "bygger" den och beställer den.
Jag köper alltid ny bil på vintern, strax för jul, för då får man i regel alltid med bra vinterhjul på alufälg på köpet (eftersom det är kampanj från Volvo) och säljarna vill ha bra säljstatistik innan årsskiftet så de kan frestas släppa iväg en ny bil aningens billigare än annars (kan man hoppas). Rätt eller fel men så har jag gjort och kommer så fortsätta med även nästa gång jag skall ha ny bil. Inte för att jag köper ny bil så värst ofta men de gånger det blir. Den är förstå gången jag köpt en ny bil som lagerbil (alla andra nya bilar jag haft har beställts och byggs enligt mina önskemål).
Kan egentligen inte så nån nackdel att köpa en lagerbil om den uppfyller alla krav inkl färg som man vill ha. Bil som bil. T ex fabriksgarantin gäller ändå från den dag man köper (hämtar) ny lagerbil.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Elmeholt
Hej, byggde bilen på volvos sida med samma utrusning osv, 369000:-, jag betalade 259000:-.
Det är en v70 D2 Automat, Kinetic med tillvalen HP 5", tidur till parkvärmaren, backsensor och vinterhjul på pangea-fälgar.

Jag köpte den sista min handlare hade, dom gick som smör i solsken.
Enligt säljaren (kan vara rent skitsnack), så ville volvo ha 20% marknadsandel därför gav dom denna rabatt.

Egentligen bryr jag mig inte om anledningen, jag är nöjd över priset. Och tror jag blir nöjd med bilen oxå när jag får den på onsdag :)
Användarvisningsbild
av bem
Niklas,
Sen när du hämtat bilen och kört den lite så skriv gärna några rader hur du upplever bilen osv.

/Bo
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]