Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AsfaltRacer
Gjorde en chansning igår och gick till min närmsta Volvohandlare i Göteborg och frågade om de fått in nya D4:an till provkörning och det hade de! V60 med Momentum Business Edition. Det var en spänd förväntan, kommer den att låta som den gamla femman? Prestanda, förbrukning, osv osv. Jag är i färd med att beställa en ny bil och väger mellan V60 och XC60 men både skulle vara med D4:an.

Lägger in nyckeln och trycker på startknappen. Jag öppnade rutorna för att kunna lyssna in ljudet. Starten är helt smidig, inga ryck eller skakningar (som i D2:an som jag provkörde tidigare i veckan). Och ljudet är hur gott som helst! Jag hade provkört en D4:a med den gamla femman också minuterna före för att kunna jämföra och det var INGEN skillnad på ljudet. Gott och fylligt, ja det var helt perfekt! Lägger i ettans växel (det var en manuell, tack och lov) och den drar iväg utan ryck harmonin i samspelet mellan motor och växellåda är oslagbar. Glöm allt från Sydtyskland, det är en ny herre på täppan! Jag var tvungen att stanna till och starta om, bara för att se att det inte var ett osannolikt inslag av perfekt tajming från min sida med gaspådrag och kopplingsuppsläpp. Startar igen, helt perfekt! Sen varsamt ut på motorvägen och varva ur. Och fy fan vad gött ljud! Om det inte vore för rödmarkeringen vid 5000 skulle jag varit helt övertygad om att jag körde en bensinare (och en snabb sådan, dessutom). Gott om effekt, gott om moment, gott om basiga goa ljud, gott om precis de rätta diskanterna. Körde in på kurviga vägar och trots att det var torr asfalt med dubbdäck så låg chassit helt perfekt i varje sväng. Styrning svarar precis rätt, pricka apex, växla ner, varva ur och knappt kunna vänta på nästa kurva. Helt underbar blandning av chassi/motor/ljud/känsla!

Misstänker att den körts på liknande sätt för snittförbrukningen låg på inte särskilt smickrande 1,1 l/mil. Ville dock lite ovetenskapligt kolla momentanförbrukning i 100 km/h på rak, jämn motorväg: 0,38 l/mil. Helt klart godkänt! Har nu velat hela veckan mellan att beställa en V60 D4 eller en XC60 D4 och har svårt att bestämma mig. Skönt gung med mycket rymd eller precisionsgokart med spjutspets?! Blir galen....
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Låter lovande det där, kul att Volvo har fått ihop en bra motor! vol:-) mest nyfiken är jag på nya T5an på 245hk och vad den ligger på för förbrukning i verkligheten då den har väldigt låg förbrukning på pappret för att vara bensinare. V70 T5 Automat ska enligt spec ligga på 0,64 liter milen jämfört med en slöare D5 automat som ligger på 0,62.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast D5 är ju samma gamla vanliga femcylindriga. Ta t.ex V70 D4 VEA aut, den ligger på 0,45l/mil blandad körning. Så får man ju en aning hur nya D5 kommer ligga förbrukningsmässigt ungefär.
av perhall
Eeeeh. Ingen fyrcylindrig motor låter som en femcylindrig. Och ingen sexcylindrig heller. Det tar två sekunder, max, att höra om en bil har 4, 5, 6 eller 8 cylindrar. Det går aldrig att manipulera det grundljudet (Audi 3,0Tdi 313 hk låter inte som en V8 fast den försöker göra det).

Däremot kan jag tänka mig att Volvo fått till en motor som slår Sydtyskland. För 520:n jag kör omkring i är rå, bullrig och dieslig. Jag kan dock inte tänka mig att den låter som en bensinare, för det gör ingen diesel! Sista generationen av Mercas och Audis diesel-V8:or låter ganska mycket som bensinare inne i bilen på mellanvarv, men inte riktigt:
PH
av Droopy
ja, om den låter lika som gamla D4an då är då jag besviken, provkörde en XC60D4 över dagen för 2veckor sedan och det som störde mig mest var motorljudet, lät ju som bara den, tycke jag.
av perhall
Ja, den femcyl låter mycket och har alltid gjort. Minns första turen med S80 2,4D sommaren 1998, vilken bullerburk.. och det har fortsatt. Men även BMW:s tvålitersdiesel är bullrig. T4:an är som en symaskin i en jämförelse. Fast mitt inlägg syftade primärt på motorljudets karaktär. Har nu och då åkt gamla MB E270 CDI och E250D i Sydeuropa. Som mest en med 190 000 mil från 1993... Man hör ju direkt om det är en sån, femcylindrig. Så kan inte nya VEA låta. Det är omöjligt. Men jag hoppas verkligen att den går tystare än nuvarande femcyl Volvo-dieslar.
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
2,0 liters dielsel 5an (som jag inte gillar speciellt mycket) tycker jag går rätt tyst jämfört med 2,4 liters 5an, men gillar motorljudet betydligt mer i 2,4 liters dieseln men visst den är bullrigare. Men långt ifrån så bullrig som en S80 D5 185hk -07
av perhall
2-litersfemman går helt klart tystare och mjukare än 2,4-liters. Samma förhållande som mellan BMW:s mindre och större bensinsexor. På den tiden det fanns 2-literssexor (dvs. fram till millennieskiftet och MY2000) gick de märkbart tystare och mjukare än 2,3-, 2,5- och 3-literssexor.
av AsfaltRacer
PerXC70: Det är BraBil vid Stigs Center.

Som ett inlägg i diskussionen rörande motorljud: den råmande kon (som bodde i en stor del av registret i den gamla femman) är borta men däremot mullrar det gott, jag var själv förvånad. Det är ett ganska kompakt ljud, ingen 6 eller 8:a. Men det är absolut inget knatter och definitivt inget buller (ojämnt ljud) utan det är jämnt och basigt, gott helt enkelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]