- sön 01 dec 2013, 22:06
#810668
Gjorde en chansning igår och gick till min närmsta Volvohandlare i Göteborg och frågade om de fått in nya D4:an till provkörning och det hade de! V60 med Momentum Business Edition. Det var en spänd förväntan, kommer den att låta som den gamla femman? Prestanda, förbrukning, osv osv. Jag är i färd med att beställa en ny bil och väger mellan V60 och XC60 men både skulle vara med D4:an.
Lägger in nyckeln och trycker på startknappen. Jag öppnade rutorna för att kunna lyssna in ljudet. Starten är helt smidig, inga ryck eller skakningar (som i D2:an som jag provkörde tidigare i veckan). Och ljudet är hur gott som helst! Jag hade provkört en D4:a med den gamla femman också minuterna före för att kunna jämföra och det var INGEN skillnad på ljudet. Gott och fylligt, ja det var helt perfekt! Lägger i ettans växel (det var en manuell, tack och lov) och den drar iväg utan ryck harmonin i samspelet mellan motor och växellåda är oslagbar. Glöm allt från Sydtyskland, det är en ny herre på täppan! Jag var tvungen att stanna till och starta om, bara för att se att det inte var ett osannolikt inslag av perfekt tajming från min sida med gaspådrag och kopplingsuppsläpp. Startar igen, helt perfekt! Sen varsamt ut på motorvägen och varva ur. Och fy fan vad gött ljud! Om det inte vore för rödmarkeringen vid 5000 skulle jag varit helt övertygad om att jag körde en bensinare (och en snabb sådan, dessutom). Gott om effekt, gott om moment, gott om basiga goa ljud, gott om precis de rätta diskanterna. Körde in på kurviga vägar och trots att det var torr asfalt med dubbdäck så låg chassit helt perfekt i varje sväng. Styrning svarar precis rätt, pricka apex, växla ner, varva ur och knappt kunna vänta på nästa kurva. Helt underbar blandning av chassi/motor/ljud/känsla!
Misstänker att den körts på liknande sätt för snittförbrukningen låg på inte särskilt smickrande 1,1 l/mil. Ville dock lite ovetenskapligt kolla momentanförbrukning i 100 km/h på rak, jämn motorväg: 0,38 l/mil. Helt klart godkänt! Har nu velat hela veckan mellan att beställa en V60 D4 eller en XC60 D4 och har svårt att bestämma mig. Skönt gung med mycket rymd eller precisionsgokart med spjutspets?! Blir galen....
Lägger in nyckeln och trycker på startknappen. Jag öppnade rutorna för att kunna lyssna in ljudet. Starten är helt smidig, inga ryck eller skakningar (som i D2:an som jag provkörde tidigare i veckan). Och ljudet är hur gott som helst! Jag hade provkört en D4:a med den gamla femman också minuterna före för att kunna jämföra och det var INGEN skillnad på ljudet. Gott och fylligt, ja det var helt perfekt! Lägger i ettans växel (det var en manuell, tack och lov) och den drar iväg utan ryck harmonin i samspelet mellan motor och växellåda är oslagbar. Glöm allt från Sydtyskland, det är en ny herre på täppan! Jag var tvungen att stanna till och starta om, bara för att se att det inte var ett osannolikt inslag av perfekt tajming från min sida med gaspådrag och kopplingsuppsläpp. Startar igen, helt perfekt! Sen varsamt ut på motorvägen och varva ur. Och fy fan vad gött ljud! Om det inte vore för rödmarkeringen vid 5000 skulle jag varit helt övertygad om att jag körde en bensinare (och en snabb sådan, dessutom). Gott om effekt, gott om moment, gott om basiga goa ljud, gott om precis de rätta diskanterna. Körde in på kurviga vägar och trots att det var torr asfalt med dubbdäck så låg chassit helt perfekt i varje sväng. Styrning svarar precis rätt, pricka apex, växla ner, varva ur och knappt kunna vänta på nästa kurva. Helt underbar blandning av chassi/motor/ljud/känsla!
Misstänker att den körts på liknande sätt för snittförbrukningen låg på inte särskilt smickrande 1,1 l/mil. Ville dock lite ovetenskapligt kolla momentanförbrukning i 100 km/h på rak, jämn motorväg: 0,38 l/mil. Helt klart godkänt! Har nu velat hela veckan mellan att beställa en V60 D4 eller en XC60 D4 och har svårt att bestämma mig. Skönt gung med mycket rymd eller precisionsgokart med spjutspets?! Blir galen....
Kör: XC60 D4 VEA, MY14, Manuell, Momentum Business Edition II, Klimatpaket, Sportpaket, Svart Solid, Beige klädsel, Dual Tone Ratt, Copper Dawn Panelinlägg, Tonade rutor
Har kört: V70 Bifuel Momentum, Röd, MY12, Sportpaket, Designpaket, Barnpaket
Har kört: V70 Bifuel Momentum, Röd, MY12, Sportpaket, Designpaket, Barnpaket