Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petbjo
Efter en helg i garaget (bytt kamrem, inre styrled, spindelled, etc) så rullade jag ut och tog en provtur. Var ut en sväng på motorvägen och pressade på. På väg hem började plötsligt oljelampan lysa och varningen "inget oljetryck" kom upp. Svängde in vid vägkanten och stängde av. Tänkte att jag kanske blåst packboxen eller nått och förväntade mig ett oljehav efter bilen och tomt i motorn. Men inget mer än vanligt och olja fanns i motorn. Startade igen efter en stund och började rulla hemåt försiktigt utan att lampan lyste. Efter en stund tändes den igen, jag stannade. Väntade och körde sedan vidare. Några 100m hemifrån tändes den igen, slockande, blinkade... tändes.

Har sökt på forumet och antar det är sörja i oljetråget som gör att oljepickupen smackat igen. Vilket ledet till att oljepumpen inte kan suga som den skall och trycket blir dåligt. Det tråkiga är att jag bytt oljefällan och rensat kanalen i blocket för 1,5 år sedan (ca 2000 mil). Fällan var helt tät den gången, se tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =a#p641294. Det jag inte gjorde var ta ned tråget och rengöra allting där.

Nu mina frågor:

1) Tror ni teorin om sörja i oljetråget vara trolig orsak?
2) Oljefällan och kanalen kan väl knappast ha satt igen efter 2000 mil, det borde inte vara nödvändigt att plocka ned den igen?
3) Eftersom lampan inte lyser konstant borde väl oljepumpen vara ok, eller?
4) Går tråget på en XC70 att få ned utan att lyfta eller plocka bort halva motorn? Någon som gjort det o kan dela med sig sin erfarenhet? Verkar jävligt trångt...

/Peter
av Turbo-Fredde
Kan var så enkelt som att du petat i skit/kladd i motorn när du rensade kanalen.
Vilket om du har otur har satt igen olje kanaler i hela motor, vilket brukar resultera i nerslitna lager och tillslut dåligt olje tryck.
av rid54
Börja med att mäta oljetrycket med en manometer (eller motsvarande). De tryckkännande kontakterna kan gå på lunch och ge fellarm. Kanske till och med enklast att bara byta oljetryckskontakten, som en dubbelkoll... jämfört med att ta ned tråget. Jag har haft just det felet (inte Volvo, iofs) men aldrig, även på gamla misskötta bilar, sett oljetryckbortfall pga klägg i oljan. Det kan såklart finnas andra, "riktiga" fel här att jobba med, men prova det enkla först. Det är ju ingen veteranbil direkt :D
av petbjo
Jepp, kolla oljetrycket verkar vara första grej.

Enligt Haynes sitter oljetrycksgivaren vid oljestickan. Antar att man skruvar ur givaren och plugga in mätaren där. Sedan har jag sett uppgifter om att man börjar med att kolla trycket genom att bara köra startmotorn (dvs inte med motorn igång). Hur löser man det bäst - kopplar ur tändspolarna...?

Har ingen manometer, så jag kikade på biltema. Men känns lite mycket med 800 kr för ett oljetrycksmätarset. Någon som har tips på alternativ?
av petbjo
Angående oljetrycksfall pga sörja och igensatt oljesil finns det många trådar om, t ex:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=36811
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=49537
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=49131

Skall naturligtvis kolla oljetrycket (så inte givaren är trasig), men eftersom oljefällan var helt igensatt när den byttes så låter det mest troliga att tråget och silen inte ser bra ut heller. Attan att jag inte insåg betydelsen av att även ta ned tråget på en gång! Bytte naturligtvis olja och filter, kollade enkla saker som att blåsa ned i tråget (hörde att det bubblade), hand på oljepåfyllningen kände att det var undertryck och inget tryck på oljestickan. Tror nog att vevhus vent fungerade (fungerar?) i alla fall efter bytet, men som sagt kan ju silen sett hemsk ut och knappast blivit bättre under året... suck.
av rid54
Hm. Jag hade inte förstått att klägg-problemet var så vanligt förekommande; det kan ju med den informationen absolut vara just där problemet finns. Inte nåt jag stött på på äldre konstruktioner, börjar väl bli lite gammal...
av petbjo
Har just gjort ett kort test med oljetrycksmätare. Visade på 4 bar på tomgång med kall motor. Skall testa lite mer och se vad det kan ge (varm motor, öka varvtalet, etc).

Vilket jävla bök att få dit mätaren för övrigt! Trångt som attan och jag höll säkert på en timme innan jag lyckades. Undrar hur mecken gör (plockar bort saker, specialverktyg?), inte håller han på en timme med att montera mätaren i alla fall... :-/
av petbjo
Efter oljefällan byttes och kanalerna rensades så byttes även filter och olja. Oljan byts mest hela tiden, eftersom det droppar rätt frisk :-/ ...däremot har jag nog inte bytt filtret sedan jobbet med oljefällan, och det är ju över ett år och 2000 mil sedan! Vet inte varför jag missat det, helt klart tid i alla fall. Planerar att riva ned tråget och rensa där också, men skall kolla hur oljetrycket uppför sig först.
av petbjo
Nu har jag mätt oljetrycket:

4,0 bar vid kallstart. Droppar sakta nedåt när bilen står på tomgång allteftersom motorn blir varm. 3,5 bar efter 5 min, 3,0 bar efter 10 min. Efter 20 min kan jag få ned trycket till 2,2 bar som minst (öppnar ventilen helt och olja sipprar ut). Under 2,2 bar går aldrig trycket, även med öppen ventil.

Med varm motor varvar jag upp till 3500 varv, då hoppar trycket upp till 4,5 bar direkt. Släpper jag ned till tomgång igen så sjunker trycket mkt långsamt.

Körde testet under drygt 20 min. Varvade och släppte. Alltid samma reaktion som beskrivet.

Jag vet inte exakt vad trycket skall vara på min motor, men låter det inte ganska okay?? Undrar vad som orsakade att oljelampan tändes? Kan hårdkörningen på motorvägen fått temperaturen att stiga mkt mer och oljan blev väldigt rinnig och när jag släppte ned på tomgång så sjönk trycket? Eller drog pumpen in oljetrågskoks i silen, och det har nu ramlat bort igen?? Eller är det helt enkelt bara givaren som är tokig...??

Många frågor, men vet inte riktigt vad jag skall tro. Vad tror ni - vågar jag köra med bilen, eller är det till att plocka ned tråget och kolla hur det ser ut med lager och koks först?

Jo, man tycker ju det. Vilket krångel!

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]