- mån 18 nov 2013, 09:31
Efter en helg i garaget (bytt kamrem, inre styrled, spindelled, etc) så rullade jag ut och tog en provtur. Var ut en sväng på motorvägen och pressade på. På väg hem började plötsligt oljelampan lysa och varningen "inget oljetryck" kom upp. Svängde in vid vägkanten och stängde av. Tänkte att jag kanske blåst packboxen eller nått och förväntade mig ett oljehav efter bilen och tomt i motorn. Men inget mer än vanligt och olja fanns i motorn. Startade igen efter en stund och började rulla hemåt försiktigt utan att lampan lyste. Efter en stund tändes den igen, jag stannade. Väntade och körde sedan vidare. Några 100m hemifrån tändes den igen, slockande, blinkade... tändes.
Har sökt på forumet och antar det är sörja i oljetråget som gör att oljepickupen smackat igen. Vilket ledet till att oljepumpen inte kan suga som den skall och trycket blir dåligt. Det tråkiga är att jag bytt oljefällan och rensat kanalen i blocket för 1,5 år sedan (ca 2000 mil). Fällan var helt tät den gången, se tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =a#p641294. Det jag inte gjorde var ta ned tråget och rengöra allting där.
Nu mina frågor:
1) Tror ni teorin om sörja i oljetråget vara trolig orsak?
2) Oljefällan och kanalen kan väl knappast ha satt igen efter 2000 mil, det borde inte vara nödvändigt att plocka ned den igen?
3) Eftersom lampan inte lyser konstant borde väl oljepumpen vara ok, eller?
4) Går tråget på en XC70 att få ned utan att lyfta eller plocka bort halva motorn? Någon som gjort det o kan dela med sig sin erfarenhet? Verkar jävligt trångt...
/Peter
Har sökt på forumet och antar det är sörja i oljetråget som gör att oljepickupen smackat igen. Vilket ledet till att oljepumpen inte kan suga som den skall och trycket blir dåligt. Det tråkiga är att jag bytt oljefällan och rensat kanalen i blocket för 1,5 år sedan (ca 2000 mil). Fällan var helt tät den gången, se tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =a#p641294. Det jag inte gjorde var ta ned tråget och rengöra allting där.
Nu mina frågor:
1) Tror ni teorin om sörja i oljetråget vara trolig orsak?
2) Oljefällan och kanalen kan väl knappast ha satt igen efter 2000 mil, det borde inte vara nödvändigt att plocka ned den igen?
3) Eftersom lampan inte lyser konstant borde väl oljepumpen vara ok, eller?
4) Går tråget på en XC70 att få ned utan att lyfta eller plocka bort halva motorn? Någon som gjort det o kan dela med sig sin erfarenhet? Verkar jävligt trångt...
/Peter
- By FredrikR