timebandit skrev:
Har provat den nyaste Windows Movie Maker för 1 vecka sedan men ogillar det skarpt faktiskt. Adobe Premier gillar jag mycket men det vill inte fungera alls att göra övergångseffekter. Klagar hela tiden på att det inte finns tid osv att ha övergångseffekten.
Har faktiskt redan googlat och kollat på YouTube på tutorials men det hjälper inte för det ser inte helt 100% likadant ut samt fungerar/blir inte likadant. Har Adobe Premiere CS6.
Provade faktiskt Sony Vegas igår kväll och det är inte alls lika avancerat som Adobe och saknar ändå lite saker på något sätt en däremot så har jag kommit mycket längre och lyckas skapa övergångseffekter å dyligt iaf.
Edit:
Sony Vega "makes more sense" faktiskt. Det är en del funktioner som jag måste leka med osv, får se om man lyckas.
Har renderat om filmen nu iaf, lite övergångseffekter och en musikfil till filmen. Saknar en massa plugins konstigt nog så jag får försöka lösa den biten och förbättra å leka vidare :)
@joel: Du har startat något och har ju satt ribban väldigt högt ;)
Haha.. tack.
När det gäller övergångseffekter så klagar den troligen på att du inte har någon tid i klippet före den inpunkt du använder. Alltså om du har en videofil du vill använda, och lägger ner hela på tidslinjen (det som brukar kallas timeline) så finns det ingen video före och efter det som då hamnar på tidslinjen för att kunna göra effekter på.
Om du minskar klippets längd på tidslinjen med en sekund eller två i början och i slutet på alla klipp (så att det alltså finns video "över" så att säga) så kommer det funka att göra effekter mellan klippen. (Dom går ju då in i varandra under t.ex en dissolve, och behöver alltså något att spela upp under övergången.)
De program som det funkar att göra övergångar i gör troligen så att de kortar ner klippen automatiskt när du lägger till övergångarna.
Hamre: Till timebandits försvar så skrev han ju faktiskt inte något anklagande utan det mer som en fråga.
"En trött lastbilschaffis?"
:)
Jag får köra redigeringskurs online tror jag... ;)