...

Moderator: Moderatorer

Uninium skrev:Movie maker verkar duga,nu har jag bara provat att klippa ihopminimalt och det funkar då galant för mitt ändamål.
Men sen hur mkt lull lull tex som att zooma in som joel gör ibland kanske inte går 8)

Jag tycker det är väldigt enkelt också,bara att dra in videoklippet i movie maker och välja vart man vill starta och stoppa i klippet.Sen är det bara slänga in en ny video och fortsätta.
Kul med fler som skaffar kamera och lägger upp lite filmer! :)

Du har ju någon slags zoom-funktion i movie-maker.. men det verkar som att man inte kan ställa in exakt vad som zoomas in.. man får välja från ett gäng förutbestämda zoom-lägen.

Det mesta som kan göras med redigeringsprogram finns oftast dokumenterat på Youtube.. så är det något man inte kan men som finns i programmet kan man bara söka på det så är det alltid nån som varit snäll nog att göra en liten instruktionsvideo. :)
Vill du lägga på text hittar du säkert hur här:
http://www.youtube.com/results?search_q ... &lclk=year
timebandit skrev:Har ännu inga större incidenter eller annat fångat med min kamera men några få iaf.

#1 = Notera att den högra filen bara får svänga höger eller åka rakt fram. Tyvärr har jag inte kvar hela filen så man kan se skyltarna också...
#2 = En troligen osäker förare eller bara missbedömde sin rondellkörning.
#3 = Jag tittade vänster innan jag svängde men ändå så han jag se han och kunde lätta lite på gasen, det lilla räckte. Ingen blinkers vad jag kunde/kan se. Blinkar dock när han byter bil igen så ser man alla iaf.
#4 = Alla 3 filer går till samma mål. Mycket längre fram svänger den högra av...
#5 = Hålla avstånd etc i all ära men allvarligt :)
#6 = En trött lastbilschaffis? Någon/några fick säkert lite stenskott eller blästrad plåt.
Kul med lite från västkusten för omväxlings skull! Den där bropelaren vid Kållered skapar mycket spännande situationer ibland, det framgår inte tydligt nog för alla vad som egentligen händer och många inser det väldigt sent. Själv vill jag dock ligga i mitten där när jag kör lastbil då jag ofta har ganska hög tyngdpunkt, högerfilen blir lite otrevlig då. Men man får givetvis se sig för och byta i tid och inte över heldraget! :)
Vad gäller sista klippet kan han ha blivit regerat pga den andra lastbilen som han försöker köra om.

Har givetvis själv skaffat en kamera sen drygt två veckor tillbaka men det händer inte alls lika mycket häromkring, kanske måste flytta närmare en storstad.. :wink:
Från andra hållet så finns det en likadan refug/bropelare och en gång så fick jag bromsa in helt då en lastbil blev så osäker och bromsade och stannade helt. Han stannade precis med nosen framför pelaren. Högra och mittenfilen blev helt stillastående. Synd att man inte har det på film bara ;)
Det händer onekligen inte lika mycket här men ibland så kommer det några guldägg :) Gäller att glömma av kameran helt och tillslut så kommer det något som fastnar på linsen.

Har provat den nyaste Windows Movie Maker för 1 vecka sedan men ogillar det skarpt faktiskt. Adobe Premier gillar jag mycket men det vill inte fungera alls att göra övergångseffekter. Klagar hela tiden på att det inte finns tid osv att ha övergångseffekten.
Har faktiskt redan googlat och kollat på YouTube på tutorials men det hjälper inte för det ser inte helt 100% likadant ut samt fungerar/blir inte likadant. Har Adobe Premiere CS6.

Provade faktiskt Sony Vegas igår kväll och det är inte alls lika avancerat som Adobe och saknar ändå lite saker på något sätt en däremot så har jag kommit mycket längre och lyckas skapa övergångseffekter å dyligt iaf.

Edit:

Sony Vega "makes more sense" faktiskt. Det är en del funktioner som jag måste leka med osv, får se om man lyckas.
Har renderat om filmen nu iaf, lite övergångseffekter och en musikfil till filmen. Saknar en massa plugins konstigt nog så jag får försöka lösa den biten och förbättra å leka vidare :)

@joel: Du har startat något och har ju satt ribban väldigt högt ;)
timebandit skrev: #1 = Notera att den högra filen bara får svänga höger eller åka rakt fram. Tyvärr har jag inte kvar hela filen så man kan se skyltarna också...
#2 = En troligen osäker förare eller bara missbedömde sin rondellkörning.
#3 = Jag tittade vänster innan jag svängde men ändå så han jag se han och kunde lätta lite på gasen, det lilla räckte. Ingen blinkers vad jag kunde/kan se. Blinkar dock när han byter bil igen så ser man alla iaf.
#4 = Alla 3 filer går till samma mål. Mycket längre fram svänger den högra av...
#5 = Hålla avstånd etc i all ära men allvarligt :)
#6 = En trött lastbilschaffis? Någon/några fick säkert lite stenskott eller blästrad plåt.
#6: Behöver det inte vara. Finns något som kallas vind och det påverkar stora fordon väldigt mycket. Kör även om en annan lastbil och när man gör det så bildas det en vindficka mellan lastbilarna som trycker ut fordonen från varandra. Tyvärr sådant som bilister som aldrig kört stora fordon inte tänker på utan tror så fort det blir något sådant där att föraren är full eller trött.
timebandit skrev:
Spoiler »
Har provat den nyaste Windows Movie Maker för 1 vecka sedan men ogillar det skarpt faktiskt. Adobe Premier gillar jag mycket men det vill inte fungera alls att göra övergångseffekter. Klagar hela tiden på att det inte finns tid osv att ha övergångseffekten.
Har faktiskt redan googlat och kollat på YouTube på tutorials men det hjälper inte för det ser inte helt 100% likadant ut samt fungerar/blir inte likadant. Har Adobe Premiere CS6.

Provade faktiskt Sony Vegas igår kväll och det är inte alls lika avancerat som Adobe och saknar ändå lite saker på något sätt en däremot så har jag kommit mycket längre och lyckas skapa övergångseffekter å dyligt iaf.

Edit:

Sony Vega "makes more sense" faktiskt. Det är en del funktioner som jag måste leka med osv, får se om man lyckas.
Har renderat om filmen nu iaf, lite övergångseffekter och en musikfil till filmen. Saknar en massa plugins konstigt nog så jag får försöka lösa den biten och förbättra å leka vidare :)

@joel: Du har startat något och har ju satt ribban väldigt högt ;)

Haha.. tack.

När det gäller övergångseffekter så klagar den troligen på att du inte har någon tid i klippet före den inpunkt du använder. Alltså om du har en videofil du vill använda, och lägger ner hela på tidslinjen (det som brukar kallas timeline) så finns det ingen video före och efter det som då hamnar på tidslinjen för att kunna göra effekter på.
Om du minskar klippets längd på tidslinjen med en sekund eller två i början och i slutet på alla klipp (så att det alltså finns video "över" så att säga) så kommer det funka att göra effekter mellan klippen. (Dom går ju då in i varandra under t.ex en dissolve, och behöver alltså något att spela upp under övergången.)
De program som det funkar att göra övergångar i gör troligen så att de kortar ner klippen automatiskt när du lägger till övergångarna.

Hamre: Till timebandits försvar så skrev han ju faktiskt inte något anklagande utan det mer som en fråga.
"En trött lastbilschaffis?"
:)

Jag får köra redigeringskurs online tror jag... ;)
Ja, det var en fråga med en nypa ironi i ;)

@hamre: Det kan det iofs vara också, tänkte jag inte på. Men dessutom så gör han ett regelbrott genom att köra snabbare än 80km/h. Det andra regelbrottet är om man nu inte kan se skyltarna så får han inte ens köra om!
Hade han då hållit sig till trafikreglerna så hade det aldrig ens hänt? :) :)

Märkte att Adobe Premiere är väldigt känsligt för det mesta ;) Det är säker kanon när man lärt sig mer. Lyckades göra lite övergångar etc men märkte snabbt att Sony Vegas är mycket enklare och har faktiskt mer extra funktioner som "default" så att säga. Orka hålla på och söka efter plugins som är gratis etc.
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
Jag vill bara tacka för en mycket underhållande och inspirerande tråd. Blir faktiskt sugen på att skaffa en kamera själv. Jag bor visserligen där trafiken är glesare men jag kör såpass mycket att man får bevittna ett och annat nästan dagligen ändå.

En annan sak jag kommer att tänka på är att jag verkligen borde träna upp tutreflexen. Jag ligger oerhört långt efter din nivå :lol:
Det blir väl i stort sett bara inför besiktningen när man vill kolla att allt funkar.

Ska fortsätta kolla igenom de senaste klippen.... tack för alla hittills och hoppas du (m.fl) fortsätter att fylla på med nya klipp :-)-)

/ Göran
Tack.. roligt att det uppskattas. Jag fyller på med filmer så länge det finns underlag.. och det verkar inte vara någon risk för det. Väldigt roligt att fler skaffat kamera.. :)

Tutreflex är bra.. bara man inte slappnar av på bromsreflexen samtidigt. :)
Tror det kommer bli en boom på Dash Cams faktiskt. Skaffade min pga en olycka som jag inte kunde bevisa stor oaktsamhet från motpart. Mest av principskäl... Sedan så fångar den andra intressanta saker :)

Om det är OK för Joel så lägger jag gärna upp mer när jag väl har mer. Tar några veckor att samla på sig pga endast 2000mil per år och förhoppningsvis bättre körstil här i krokarna :)
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 356

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]