- ons 27 feb 2013, 18:41
#733001
En nybyggd väg exempelvis innebär att man investerar skattepengar (som tas från vår gemensamma budget) för att samhällets ekonomi skall fungera effektivare. Det kan röra sig om att företag/privatpersoner osv får minskade restider och att företagen/privatpersonerna drabbas av färre olyckor. Samma sak gäller förstås saltet. Det sparar kostnader för alla individer i samhället genom kortare restider, ökad tillgänglighet i transportsystemet samt färre olyckor.
//Anders
joel80 skrev:Även du tjänar på att det blir färre olyckor då den samhällsvinst på över 5 miljarder per år som Annders skrev om annars skulle betalas av dig i skatt.Nja, skatt har med statens- och övriga offentliga budgetar att göra. Samhällets ekonomi behandlar alla sektorer, även privata, och brukar definieras som BNP. En samhällsekonomisk nytta innebär alltså att alla aktörer på marknaden kan ta del av besparingen/produktivitetsökningen och/eller förtjänsten. Se här så blir det lite mer illustrativt: http://www.okakademi.se/niva-1/om-ekonomi
En nybyggd väg exempelvis innebär att man investerar skattepengar (som tas från vår gemensamma budget) för att samhällets ekonomi skall fungera effektivare. Det kan röra sig om att företag/privatpersoner osv får minskade restider och att företagen/privatpersonerna drabbas av färre olyckor. Samma sak gäller förstås saltet. Det sparar kostnader för alla individer i samhället genom kortare restider, ökad tillgänglighet i transportsystemet samt färre olyckor.
joel80 skrev: Annders, hur har de kunnat minska saltandet så mycket? Jag läste för några år sedan om att de hade tester med att späda ut saltet med socker (!) men att det på vissa stället orsakade viltolyckor då djuren lockades att stå mitt på vägen och slicka i sig det söta!! :DSådana försök har mycket riktigt gjorts, dock utan någon större framgång. I nuläget används fortfarande salt men man saltar enbart vid tillräckligt höga trafikmängder, helt i enlighet med projekt minisalt.
//Anders