...

Moderator: Moderatorer

av Annders
joel80 skrev:Även du tjänar på att det blir färre olyckor då den samhällsvinst på över 5 miljarder per år som Annders skrev om annars skulle betalas av dig i skatt.
Nja, skatt har med statens- och övriga offentliga budgetar att göra. Samhällets ekonomi behandlar alla sektorer, även privata, och brukar definieras som BNP. En samhällsekonomisk nytta innebär alltså att alla aktörer på marknaden kan ta del av besparingen/produktivitetsökningen och/eller förtjänsten. Se här så blir det lite mer illustrativt: http://www.okakademi.se/niva-1/om-ekonomi

En nybyggd väg exempelvis innebär att man investerar skattepengar (som tas från vår gemensamma budget) för att samhällets ekonomi skall fungera effektivare. Det kan röra sig om att företag/privatpersoner osv får minskade restider och att företagen/privatpersonerna drabbas av färre olyckor. Samma sak gäller förstås saltet. Det sparar kostnader för alla individer i samhället genom kortare restider, ökad tillgänglighet i transportsystemet samt färre olyckor.
joel80 skrev: Annders, hur har de kunnat minska saltandet så mycket? Jag läste för några år sedan om att de hade tester med att späda ut saltet med socker (!) men att det på vissa stället orsakade viltolyckor då djuren lockades att stå mitt på vägen och slicka i sig det söta!! :D
Sådana försök har mycket riktigt gjorts, dock utan någon större framgång. I nuläget används fortfarande salt men man saltar enbart vid tillräckligt höga trafikmängder, helt i enlighet med projekt minisalt.

//Anders
av matzen10
umekille skrev:
matzen10 skrev:
umekille skrev:Saltandet sker för det är det billigaste alternativet halkbekämpa vägarna.
Sen följderna efter det myckna saltandet är på någon annans bord.
Jo det är klart; billigast och bra utkomst. Vilket halkbekämpningsmedel skulle du föredra, som passar alla olika miljöer som vi har i Sverige?
Är det sämre bilförare idag? För den myckna saltningen har tillkommit på senare tid.
Hallå! Vilket halkbekämpningsmedel skulle du föredra som passar olika miljöer som vi har i Sverige? Det var lixom frågan..

Bra diskussion och upplyftande fakta i tråden som varvas med personligt tyckande och egna föreställningar!
umekille: det kanske inte är 100% lyckat, ur alla aspekter, att använda salt till vägarna. Men det är uppenbarligen det mest effektiva för att få ett bättre vägbane-klimat och minska olyckor av alla de slag och till och med dödsfall. Det är helt OK att byta ståndpunkt nu när en hel drös fakta presenterats som stöd för användningen av salt på vägbanorna. Du förlorar inte ansiktet eller behöver skämmas för det, lixom! För man får fortfarande tycka att saltet inte är bra men att det kanske inte finns något bättre alternativ att uppbringa i dagsläget.
Användarvisningsbild
av Tomaten
Jag är väl inte heller allt för nöjd med saltandet, men jag vet att det är ett nödvändigt ont.

Något alternativ till salt är svårt att hitta. Sandar man blåser det bort vid först lastbil..
Salt har dock nackdelen att om det inte är trafikerat biter det inte. Det behöver bearbetas. (Sen kan ju många plognissar bli bättre på att justera skären så det tar lite mer, men detta är en kostnadsgrej...

Sen finns det tillfället då folk undrar "Varför saltar dom nu, det är ju plusgrader ute?!?" Just det har att göra med att vägens temperatur inte är samma som luften, och vid risk för återfrysning saltas vägar med klass 1-3. Ibland även 4 och 5. (Klass 1 är exempelvis E6:an)

//f.d Plog/saltnisse
av umekille
Saltandet av vägar kommer alltid förekomma i framtiden
tyvärr för att många inte accepterar att på vintern lätta på gasen
utan samma hetsiga tempo drivs på året runt.
av llesrof
umekille skrev:Saltandet av vägar kommer alltid förekomma i framtiden
tyvärr för att många inte accepterar att på vintern lätta på gasen
utan samma hetsiga tempo drivs på året runt.
1: de flesta lättar på gasen på vintern eftersom vinterväglag är opålitligt. Det är ett fåtal som utmärker sig genom att köra fort.
2: om vägarna inte saltades så skulle alla tvingas köra med dubbdäck vilka sliter på vägarna och drar upp partiklar.
3: utan salt skulle hastighetens behöva sänkas orimligt mycket och jag måste till jobbet och kan inte gå upp tre timmar tidigare bara för att jag måste krypköra.
4: i stora delar av landet växlar väder och temperatur vilket gör att det fryser på snabbt.

Med ditt resonemang så skulle man varken behöva krockkuddar, bilbälten, ABS eller någon annan säkerhetsutrustning. Det är ju bara till att köra försiktigt.
av Baggis
Nej Anders, ditt antagande att jag heter Sven-Olof Andersson var bara till hälften rätt. Jag heter Jan Andersson och bor i Kalix i Norrbotten. (Jag antar att ditt sätt att rödmarkera Baggis betydde att du anser att man inte bör debattera anonymt?)

Sedan jag deltog i denna tråd har jag varit sjuk igen under lång tid så tyvärr har jag inte haft möjlighet att "lobba" eller på annat helt-utan-känslor-med-total-objektivitet-och-full-av-logiska-argument påverka våra myndigheter.

Faktum kvarstår dock att jag på ett känslomässigt plan fortsättningsvis avskyr kletiga, skitiga, blöta vintervägar. Usch, fy, blä säger jag bara :cry:
av rid54
Det är ju kul med återanvändning, även av gamla trådar. Kanske är rätt årstid också, snart att ta detta års diskussion :D

Jag gillar inte salt rent generellt. Det har nog ett existensberättigande på en del vägar i storstadsområdena, men på vissa ställen även där är problemen med modd/slask/klägg och igenmurade vindrutor sådana, att man kan behöva tänka över situationen lite grann, särskilt om man samtidigt lobbar för att dubbdäcken är jättebra och löser alla vinterproblem. Saltar man bort isen behövs inga dubbdäck. Partiklarna som skadar folk bildas inte bara vid torrt väglag utan även vid blött (saltat) väglag; de bara ligger kvar i sörjan och väntar på nästa torrperiod. Det finns många intressanta parametrar i debatten så det ska bli intressant att se vad som dyker upp här efterhand :D
av umekille
Alla nednötta gummidäck då speciellt dom tunga fordonens
som dammar runt våra vägar skrivs inget om utan det är
vinterdäcken som får ta stöten. Men gummidamm kanske
inte är så farligt då det yr runt på torra sommarvägar eller?
Att folk kör av vägen och sen skylla det på ishalkan då det
till största delen är ett förarfel tycker jag är knepigt.
Hade vi haft ett bra underhåll och skötsel av våra vägar
så kanske det funnits ett ringa behov av att salta på vintern.
av llesrof
umekille skrev:Alla nednötta gummidäck då speciellt dom tunga fordonens
som dammar runt våra vägar skrivs inget om utan det är
vinterdäcken som får ta stöten. Men gummidamm kanske
inte är så farligt då det yr runt på torra sommarvägar eller?
Att folk kör av vägen och sen skylla det på ishalkan då det
till största delen är ett förarfel tycker jag är knepigt.
Hade vi haft ett bra underhåll och skötsel av våra vägar
så kanske det funnits ett ringa behov av att salta på vintern.
Hur underhåller man en vinterväg på ett sånt vis att saltet blir onödigt? Jag tycker att du skall gå med i Miljöpartiet eftersom du är så engagerad i allt damm och partiklar trafiken drar upp :D
av Baggis
Det var iofs inte mig du ställde frågan till men min åsikt är att det visst går att vara utan salt OM man vore beredd att acceptera de följder det får(både bra och dåliga). Det är alltså ingen "naturlag" att man måste salta, till skillnad från t.ex tyngdlagen som det är väldigt svårt att bryta mot, haha! För fram till 1993 så klarade man sig utan salt här i Norrbotten så tills dess var det den verklighet som man hade att hantera och leva med. Bara för att det är 2013 nu så har det inte tillkommit någon ny "naturlag" som tvingar oss att salta utan det är ett påfund av många för att minska olyckorna, spara pengar, etc.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]

Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]