Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
Lacke skrev: Det är bara att konstantera då att Volvos automat e värdelös ekonomiskt då... eller så har dom inte lyckats nått vidare med nya motorn!
Volvo måste ta sig samman och skaffa fram en mer ekonomisk programmering av Geartronic-lådan. LÅSA växlarna snabbare, VÄXLA UPP snabbare. Det verkar som ingenjörerna är livrädda för biltidningskritik av typen "icke-responsiv, ovillig automatlåda". Ingen ny hårdvara behövs egentligen (även om Powershift är bättre).
Håller med till 100%, speciellt på dieslarna som ju har brottar-starkt-vrid, varför inte låta lådan utnyttja detta istället för att tokvarva.

Jag röstar för återinförande av "ecco-normal-sport" knappen och adaptiva funktionens avskaffande den har ju aldrig en aning om vilket jag humör jag är på i alla fall, bättre att låta föraren välja själv då.
Precis därför jag inte valde automat

körde för övrigt Göteborg - Nacka idag och höll mig till fartbegränsning dock inte på mätaren utan enligt gps och hamnade på 0.72

xc70 e helt ok men om vanliga awd funnits manuell hade jag tagit en sån

undrar om man kan sänka en xc70?
Det skrivs ju lite om förbrukning i flera trådar... Denna tråden verkar ju bra för ämnet... :)
Jag hämtade ju ut en manuell V70 2.4D-175 i fredags. Lite kul att kolla förbrukningen eftersom det är min första "egna" brux/tjänstebil med dieselmaskin.
I morse när den hade gått bortåt 15mil styrde jag från Stockholm till Linköping och tillbaka. Efter de första 15milen i helgen varav en del av dessa med ett lastat biltransportsläp visade snittförbrukningen på 0.82. På Essingeleden på väg söderut vid Fredhällstunneln nollade jag mätaren. Körde sedan enligt skyltarna med hjälp av farthållaren med en aning samvete. Väl i Linköping visade mätaren 0.63. Efter lite "stadskörning" runt i Lnkpng och resan hem stod den på 0.61 när jag landade i Bromma.
Värt att notera att hastighetsmätarens felvisning bara är ca 3km/h vid 100.

Hur pass fel brukar snittförbrukningsmätaren visa på dessa bilarna?
(På min gama 2.4-170 var den hyggligt exakt. Den visade några procent för lite.)
Falk skrev: Värt att notera att hastighetsmätarens felvisning bara är ca 3km/h vid 100.

Hur pass fel brukar snittförbrukningsmätaren visa på dessa bilarna?
(På min gama 2.4-170 var den hyggligt exakt. Den visade några procent för lite.)
Jag hade 3km/h på sommardäcken, tycker att det blev 4-5 km/h med vinterdäcken :-)

Diffen verkar vara mellan 5-15% om man skall tro de som skrivit in. Själv hade jag 10% på 0,6 -> 0,66 på första tankningen
Falk skrev:Hur pass fel brukar snittförbrukningsmätaren visa på dessa bilarna?
Brukar visa så där 3-10% lägre än vad det drar i verkligheten på dieslarna. .
Nu har jag tankat för första gången efter knappt 80 mil. Enligt pump/vägmätare 0.73 l/mil (inkl värmarförbrukning) och enligt färddatorn 0.67.
Av dessa 80 mil var 40 motorväg i "laglig" hastighet med sommardäck och 40mil korta stadskörningssnuttar på ca 5-8km med dubbdäck. Många kallstarter och värmarkörningar.
Inte så tokigt tycker jag för en helt rå 420Nm 175hk 1800kg klumpeduns till bil.
Har haft min bil en vecka nu, en V70 2,4D manuell MY10.

Första helgens 50 mil landsvägskörning gjordes på ca 0,57 liter/mil i hastighet lagligt + moms.
Första veckans arbetspendling med blandad körning inkl. dagliga 6 mil motorvägstrafik, snitt 20 minuter krypkörning i bilköer per dag, bränslevärmare morgon och kväll gjordes på 0,67 liter/mil i hastighet lagligt + moms.

Kör med dubbdäck och det känns helt rimligt även om det ligger över spec.
hasse65 skrev:Har haft min bil en vecka nu, en V70 2,4D manuell MY10.

Första helgens 50 mil landsvägskörning gjordes på ca 0,57 liter/mil i hastighet lagligt + moms.
Första veckans arbetspendling med blandad körning inkl. dagliga 6 mil motorvägstrafik, snitt 20 minuter krypkörning i bilköer per dag, bränslevärmare morgon och kväll gjordes på 0,67 liter/mil i hastighet lagligt + moms.

Kör med dubbdäck och det känns helt rimligt även om det ligger över spec.
Det tycker jag också låter rimligt, om det är "verkliga siffror" och inte efter färddatorn som kan visa 1dl/milen för lite.
Har själv kört drygt 500 mil nu med min V70 fast med aut och färddatorn visar nu "bara 0,73l/mil" efter ~50mils blandad körning med 3 mil till jobbet varje dag och utan dieselvärmare. Sen då man fyller upp tanken och räknar på sträckan landar jag troligen runt 0,78 - 0,80l/mil och det är väl mycket på den typen av körning jag har (alltid svårt att jämföra med andras, så jag får jämföra med egna erfarenheter)
Jag kör 10 mil per dag till jobbet och använder dieselvärmaren morgon och kväll , den bör förbruka ungefär 1 liter per dag, använder jag bara bilen så bör datorn i bilen visa 1dl per mil mindre än då jag räknar själv vid tankning.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 35

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]